Състоянието на сън е силно повлияно от циркадния часовник на нашето тяло, както свидетелстват много циркадни ритми, като например телесната температура. В рамките на един нормален ден, телесната температура се покачва и спада леко. Когато на човек започне да му се доспива, температурата на тялото става по-ниска, като достига най-ниските си нива около 5 ч. сутринта, и започва да се вдига с началото на сутринта.

 

Поради тази причина – въздухът в стаята може да повлияе на качеството на съня. Ако е прекалено горещо или прекалено студено, това може да ви направи по-неспокойни през нощта. Това е така, защото тялото използва собствените си отоплителни и охладителни механизми, за да поддържа температурата си в здравословен диапазон. Когато стайната температура се повиши, тялото произвежда пот, която охлажда. Ето защо, ако матракът, одеалата, въздухът или пижамата ви загряват прекомерно много, влагата, която ще произведете, ще ви накара да се чувствате неудобно.


 

Ако стаята обаче е прекалено влажна, изпотяването може и да изгуби охлаждащия си ефект заради наситения въздух. От друга страна, ако температурите паднат по-сериозно, това ще доведе до треперене, при което мускулите се свиват и бързо се разширяват, за да произведат топлина. И двата автоматични процеса могат да се случат без съзнателните ни процеси, което е възможно да създаде условия за неспокоен сън.

 

Проучвания свидетелстват, че някои форми на безсъние имат връзка с неправилното регулиране на телесната температура. Според National Sleep Foundation, идеалната температура е между 18 и 19 градуса по Целзий. Разбира се, всеки от нас се отличава с различна оптимална температура за сън, поради което е добре да експериментираме – по възможност - със стайната топлина, за да я нагодим към личните си нужди.

 

Ако проблемите със съня продължават, внимание може да се обърне на матрака, защото някои повърхности и материали притежават склонността да задържат топлина. Същото важи и за пижамите – човек може да се насочи към дишаща памучна тъкан, така че да не прегрява.