Как възниква сънливостта?

Докато човек е буден, неговият мозък произвежда вещество, наречено аденозин. Когато тялото използва енергия, аденозинът се натрупва и неговите нива постепенно се повишават, колкото по-дълго време човек остава буден.


Високите нива на аденозин предизвикат сънен дълг или хомеостатичен сън. Казано по-просто, това е физическата нужда от сън, който е необходим за възстановяването на тялото.
Например, ако човек е бил буден 30 последователни часа, това би го накарало да се почувства изключително сънлив. В този случай би заспал лесно и дълбоко, като сънят може продължи по-дълго, отколкото обикновено. Това се дължи на високите нива на аденозин в мозъка.



Когато човек спи, неговата лимфна система действа като филтър, за да изчисти аденозина от мозъка. При събуждане сутрин, нивата на аденозин и съответно на сънливост са най-ниски. Ако човек е спал добре, той се чувства освежен.


Може ли човек да определи колко време му отнема да заспи?

Дългосрочната памет не следи времето, което отнема на човек да заспи. В резултат на това възниква усещането, че заспиването се случва по-бързо, отколкото в действителност. Най-първоначалният етап на съня може да се тълкува погрешно като будно състояние, ако внезапно човек се събуди от него. Това може да остави впечатление, че човек е останал буден по-дълго време, защото е влизал и излизал в този първоначален етап на лек сън.


Смята се, че човек е заспал, едва когато неговият мускулен тонус се е отпуснал и електрическите вълни в неговия мозък се забавят. Тези мозъчни вълни се тета вълни (тета активност). Тета вълните имат честота от четири до осем херца. За сравнение, електрическите вълни в будния мозък имат два пъти по-голяма честота. Ето защо хората в най-лекия етап на сън не реагират на това, което се случва в заобикалящата ги среда.


Времето, необходимо за преминаване от будно състояние към сън, се нарича латентност на настъпване на съня. Измерва се чрез проследяване на електрическата активност на мозъка. Специалистите по медицина на съня използват електроенцефалография (ЕЕГ) като част от изследване на съня, наречено полисомнография. Електродите се поставят върху скалпа, за да измерят мозъчните вълни и да запишат кога настъпват различни етапи на сън.


Средно човек без прекомерна сънливост трябва да заспи за 5 до 15 минути. Ако времето за заспиване отнема повече от 20 до 30 минути, това може да е признак на безсъние.
Заспиването за по-малко от пет минути може да сигнализира за нездравословно ниво на сънливост. Това може да е знак, че пациентът не е спал достатъчно и е възможно да означава, че неговият сън е фрагментиран или нарушен.


Библиография:
1. Fang Z, Rao H. Imaging homeostatic sleep pressure and circadian rhythm in the human brain
2. Zhang H, Jacobs J. Traveling theta waves in the human hippocampus
3. Markwald RR, Iftikhar I, Youngstedt SD. Behavioral strategies, including exercise, for addressing insomnia
4. Verywell Health. Is Falling Asleep Too Fast a Sign of a Sleep Disorder?