В случаите, когато инцидентно сме си легнали прекалено късно за своите стандарти, няма проблем в това да отложим веднъж-дваж алармата на телефона си на сутринта. Макар десетина минути бонус сън да не компенсират недоспиването ни през нощта, това е най-ефикасният метод да се настроим за събуждането. Проблемът от отлагането на алармата идва в случаите, когато това се превърне в ежедневен навик и я отлагаме по няколко пъти последователно.

 

Според експертите по съня неколкократното отлагане на алармата сутрин не само не ни носи повече отмора, но и пряко вреди на съня ни в дългосрочен аспект.


 

Всеки човек знае колко изкусителна е мисълта, че може да си поспи още малко и че удоволствието е едно и също, независимо дали сме спали достатъчно, дали сме си легнали навреме, или късно. Точно това е причината да натискаме бутона за отлагане на алармата сутрин. Цената, която заплащаме за десетте минути бонус сън обаче, е голяма.

 

Дисбалансираме хормоните
Още с момента на събуждането ни нивата на хормона на съня мелатонин бързо падат. Успоредно с това се увеличава секрецията на кортизол – хормонът на стреса, който помага за бързото ни ободряване сутрин. Тази връзка отключва каскада от други хормонални промени, засягащи секрецията на адреналин, серотонин, допамин и др. Когато отлагаме неколкократно алармата си сутрин и заспиваме отново за кратко, мозъкът се обърква в задачите си да насочва промените в хормоналната секреция. Така ободряването ни става све по-трудно и резонно отнема повече време. Дисбалансирането на хормоните води и до допълнителни ефекти, които може да се окажат негативни в дългосрочен план.

 

Опияняваме се от съня
Експертите по съня официално разглеждат термина сънно опиянение. То се изразява в отслабване на когнитивните функции в първите часове след събуждането. Като основна причина за това се сочи честото отлагане на алармата с неколкократно събуждане и заспиване сутрин. Ефектът е подобен на този при злоупотреба с алкохол.

 

NEWS_MORE_BOX

 

Объркваме секрецията на хормоните на глада
Хормоналният дисбаланс, провокиран от неколкократното събуждане и заспиване сутрин, неминуемо афектира и секрецията на хормоните, регулиращи глада и апетита – грелин и лептин. Балансът между тях се нарушава, с което и целия ни режим на хранене през деня. Най-потърпевши в случая са хората, придържащи се към режим на здравословно хранене.

 

Това са само част от последствията, оформящи цената, която заплащаме за няколкото минути повече сън сутрин. Оказва се, че давайки малко повече покой на съзнанието си, ни всъщност вредим и на него, и на тялото си. А ефектът се натрупва във времето и е толкова по-сериозен, колкото по-често натискаме бутона за отлагане на алармата.