Сънят е жизненоважен за човешкото здраве и благосъстояние, а нарушенията на съня са съпътстващи много психични и физиологични разстройства. Pазстройствата на съня обаче са много често срещани в обществото, като честотата им нараства с напредването на възрастта, както и сред хората, изложени на риск или страдащи от психични разстройства.

 

Използването на лекарства за подобряване на съня е проблематично, тъй като тяхната ефективност намалява с течение на времето и може да доведе до пристрастяване. Следователно, учените трябва емпирично да валидират ефективността на нефармакологични и лесни за изпълнение начини за поддържане на здравия сън.



Слушането на музика е широко използван метод за подобряване на съня. В доста проучвания хората заявяват, че поне веднъж са използвали музиката, като метод за по-лесно заспиване. В проучване при над 500 пациенти с нарушения на съня, над 50% съобщават, че са използвали музиката като начин за по-лесно постигане на сън.


При проучванията за ефикасността на музиката като средство за добър сън се използват субективните оценки за самоотчитане на качеството на сън при пациентите, но понякога и обективни оценки, като актиграфия (метод, с който сомнолозите регистрират за продължителни периоди от време каква част от деня пациентът е неактивен) и полисомнография (високоспецализирано изследване, което се използва в диагностиката на повечето заболявания на съня).


По-голямата част от изследванията са проведени при хора с хронично безсъние или пациенти в болнични условия. Такива проучвания сочат, че слушането на музика за 45 минути преди сън за четири дни съкращава продължителността на втората фаза на съня, като същевременно удължава REM (Rapid Eye Movement) съня при възрастни с хронично безсъние.


Хората с латентност на съня (периодът от време, който е необходим, за заспиване след лягане), която е 10 минути по-дълга от обичайното, показват по-кратка втора фаза на съня и по-дълъг дълбок сън (в трета и четвърта фаза) при седативна музика, която им е пусната за 1 час.


Важно е обаче да се отбележи, че не всички изследвания показват еднозначно, че музиката е ефективно средство за подобряване на съня. Въпреки че, музиката има потенциал да помогне за добър сън, няма категорични доказателства за това каква точно музика действа. Смята се, че музиката с определени характеристики, като бавна, тиха и с минимална интонация (модулация), може да бъде по-подходяща за подпомагане на съня, отколкото друг вид музика.


Източници:
Lange T, Dimitrov S, Born J. Effects of sleep and circadian rhythm on the human immune system;
Strine TW, Chapman DP. Associations of frequent sleep insufficiency with health-related quality of life and health behaviors.