Безсънието (инсомния) е често срещано нарушение на съня, което затруднява заспиването и/или оставането на човек заспал. Безсънието пречи на набавянето на необходимото количество и качество на съня, за да може човек да се чувства оптимално добре.

 

Без лечение, безсънието може да повлияе на бдителността на човек през деня. Това може да окаже влияние на способността за мислене, помнене и реагиране, като също може да повлияе и на здравето и риска от развитие на заболяване.


 

Хората, които се борят с безсъние, не изпитват изцяло сходни проблеми. Видовете безсъние се различават по тяхната причина, проблемите със съня, и колко дълго се проявяват във времето.

 

Всички видове безсъние пречат на количеството и качеството на съня. Ефектът от недостатъчния сън върху тялото обикновено е еднакъв при всички видове безсъние. Общите симптоми при всички видове безсъние включват:

  • Отнемане на много време за заспиване;
  • Наличие на цикъл на сън и будност през нощта;
  • Усещане за недоспиване, когато човек се събуди сутрин;
  • Наличие на умора или сънливост през деня;
  • Липса на мотивация или енергия;
  • Наличие на проблеми с вниманието, запомнянето или концентрацията;
  • Неспособност за пълноценно представяте на работа или в училище;
  • Раздразнителност и капризност;
  • Допускане на предотвратими грешки или инциденти;
  • Притеснение от липсата на сън;
  • Събуждане твърде рано сутрин

Разбирането на вариациите на безсънието може да помогне за идентифициране на факторите, които могат да причиняват проблема, за да може той да бъде коригиран.

 

Безсънието може да се класифицира според големината на периода от време, през което проблемът засяга живота на човек. То може да бъде описано като остро (краткосрочно) или хронично (дългосрочно). Може също да се появи в даден момент, да спре и след това да се появи отново.

 

Острото безсъние включва проблеми със заспиването или запазването на сън поне три дни в седмицата за период от една седмица до три месеца. Обикновено е свързано с един от следните фактори:

  • Стрес у дома и/или на работа;
  • Стрес в лични или професионални отношения;
  • Физическо нараняване;
  • Промени в заобикалящата среда, причинени от светлина, шум или температура;
  • Остра болка;
  • Травматично събитие като загуба на любим човек, развод или загуба на работа;
  • Часовата разлика;
  • Временна употреба или спиране на кофеин, алкохол, други субстанции или предписани лекарства;
  • Работа на смени.

Хроничното безсъние включва невъзможност за заспиване или запазване на съня поне три дни в седмицата за период от три месеца или повече. Това състояние може да възникне, когато стресовите фактори, които причиняват остро безсъние, не са отшумели.

 

Хроничното безсъние може да се появи и като симптом или страничен ефект на едно от следните състояния:

  • Хронични медицински състояния като ГЕРБ (гастроезофагеална рефлуксна болест), сърдечни заболявания или проблеми с щитовидната жлеза;
  • Други нарушения на съня като сънна апнея или синдром на неспокойните крака;
  • Хронични проблеми с психичното здраве като депресия, тревожност или посттравматично стресово разстройство;
  • Дългосрочна употреба на определени лекарства или други вещества;
  • Дългосрочна употреба на кофеин или алкохол;
  • Липса на редовни навици за сън.

 

Референции:
1. American Association of Sleep Medicine. What is Insomnia?
2. MedlinePlus. Insomnia
3. UpToDate. Patient education: insomnia (beyond the basics)
4. National Alliance on Mental Illness. Sleep disorders