Проблемите със съня – сънливост през деня, безсъние през нощта, които продължават дълго време и не се повлияват от промяна в навиците, най-често ни стимулират да прибегнем до помощта на медикаментозната терапия.


Но лекарствата за сън няма да премахнат кардинално проблема или да адресират основните симптоми - в действителност, често могат да влошат проблемите със съня в дългосрочен план. Това не означава, че медикаментозната терапия няма своето място в цялостната терапия на проблемите със съня. За да се избегне зависимостта към медикаментите за сън най-ефективно е използването им в умерени граници и за кратък период от време - като пътуване през различни часови зони или възстановяване след медицинска процедура, която е изисквала анестезия.


Дори в случаите, в които се налага за нарушенията на съня да бъде прилагано медикаментозно лечение - експертите препоръчват да се комбинира този лечебен режим с промени в някои навици – например диета, регулация на часовете, в които си лягаме и ставаме (дори и през уикенда).



Когнитивно-поведенческата терапия навлиза все повече в комплексното лечение на проблемите със съня. Промените в поведението имат отношение към уменията за релаксация и имат пряко влияние върху моделите за съня. Тъй като разстройствата на съня могат да бъдат както следствие от някои психични състояния като тревожност, депресия, така и да ги причиняват.


Неотдавнашно проучване в Медицинският колеж към Харвард излезе с резултати, че когнитивно-поведенческата терапия може да бъде по-ефективна при лечение на хронично безсъние от медикаменти, които най-често се изписват при безсъние. Ползите са, че дори и след приключване на лечението, резултатите се запазват във времето.


Най-често срещаните нарушения на съня включват безсъние, сънна апнея, нарколепсия, синдром на неспокойните крака и нарушения на съня в циркадния ритъм, често предизвикани от работа на смени или т. нар. джет лаг (преминаване от една часова зона в друга).

 

Когнитивно-поведенческата терапия е най-използваната терапия за нарушения на съня. Може да се провежда индивидуално, в група от хора със сходни проблеми със съня или дори онлайн.


Продължителността на терапията също зависи от вида и тежестта на Вашето нарушение. Много програми за лечение при безсъние, например, отчитат значително подобрение на моделите на сън след курс от 5 до 8 седмични сесии.