Трудното заспиване е сред най-честите проблеми със съня и колкото и да сме сигурни, че сме опитали всичко, за да се справим с него, винаги ще се намери ефективно средство, което сме пропуснали. Такова средство може да е и спането с чорапи.

 

Колкото и странно да изглежда, специалистите по въпросите на съня посочват спането с чорапи като мярка за подобряване на съня в най-важния му аспект – улесняване на заспиването.


 

Регулацията на телесната температура е важен предразполагащ фактор за бързо заспиване и ефектът му не бива да се подценява дори в края на студения период от годината.

 

Специализирано проучване показва, че хората, които спят с чорапи, се радват на по-пълноценен сън и рядко се оплакват от трудно заспиване. Като причина за този феномен учените посочват благоприятният ефект на топлите крака върху съня.

 

Телесната ни температура постепенно спада вечер като естествен механизъм за улесняване на заспиването. Изчислено е, че между 2 и 4 ч. през нощта тя е най-ниска. Поддържането на крайниците топли в този период улеснява отделянето на топлина през кожата на тялото за оптимален контрол върху температурата на тялото. Това засилва ефекта от сигналите, изпращани от мозъка, че е време за сън. Така заспиването и поддържането на съня се улесняват в максимална степен.

 

Механизмите, с които мозъкът постоянно регулира телесната температура, са част от т.нар. биологичен часовник.

 

NEWS_MORE_BOX

 

Разстройствата на биологичния часовник са основна причина за нарушаване качеството на съня, а негативният им ефект се засилва допълнително при проблеми с терморегулацията. Такива проблеми се появяват най-често вечер, а затоплянето на краката е много удобно средство за елиминирането им. Особено важно е това  за хората, които спят в по-студена спалня. Доказано е, че по-ниската температура в спалнята е полезна за съня, но поддържането на крайниците топли засилва позитивния ефект.

 

Установено е, че спането с чорапи има позитивно влияние за жените в менопауза, защото помага за превенция на един от най-смущаващите и пречещи на съня симптоми – горещите вълни. Като алтернатива на спането с чорапи може да се разчита на поставянето на термофор грейка под краката или на топла баня за крака преди лягане.