Представляваща систематична загуба на сън, сънната депривация е често срещан проблем в съвременното общество, който засяга редица хора в един или друг момент от живота им. Повечето възрастни се нуждаят от шест до осем часа сън, а децата трябва да получат дори повече, въпреки че нуждите варират от човек на човек. Независимо обаче от часовника на тялото ви, честата липса на сън със сигурност ще доведе до разклатено физическо и/или психическо здраве. 

 

Ето и някои от проблемите, които съпътстват дългото лишаване от сън:


 

  • Налице са свидетелства за връзката между недостатъчния сън и риска от рак. По-специално, хората с нарушения на циркадианния ритъм, при които биологичният часовник е нарушен, например, поради работа на смени, са изложени на повишен риск (например, публикация в Международния журнал за рак съобщава за връзка между нередовните работни графици на жените и образуването на рак на гърдата).
  • Лошото качество на съня е силно корелирано с хронични кожни проблеми, според изследване от Университета на Уисконсин. Проучванията също установяват, че когато кожата е повредена от слънцето или други фактори, тя не се възстановява толкова добре в състояния на сънна депривация, показвайки повече признаци на стареене.
  • Хората, които не получават достатъчно сън, са по-малко склонни да се въздържат от висококалорични храни и като цяло да контролират импулсите си. За това най-вероятно е отговорен хормоналният дисбаланс, причинен от сънната депривация, който е свързан тясно с висок индекс на телесна маса и затлъстяване.  
  • Лишаването от сън притежава отрицателно въздействие върху сърцето. Не само че кръвното налягане и сърдечният ритъм се повишават при сънна депривация, но и концентрацията на С-реактивен протеин – маркер за риска от сърдечни заболявания

 

NEWS_MORE_BOX
  • Липсата на сън е свързана с нарушено периферно зрение, двойно виждане (диплопия) и замъглено виждане. Колкото по-дълго сте будни, толкова повече визуални грешки ще изпитвате и толкова по-вероятно е да преживеете халюцинации.
  • Когато тялото ви иска да спи, а вие сте будни, това носи рискове за метаболизма ви, което на свой ред увеличава риска от инсулинова резистентност (състояние, често наричано "предиабет") и диабет тип 2. 
  • Когато хората спят, тялото забавя нормалното производство на урина. Но когато някой е лишен от сън, това не се случва, което води до ​​"излишък от нощно производство на урина". Докато при децата състоянието води до подмокряне на леглото, при възрастните е причина за т.нар. "ноктурия" - необходимост от често ставане през нощта за уриниране.