Сънливостта може да повлияе на изпълнението на работните задължения, взeмането на решения, както и на настроението. 

 
Недоспиването е сериозен проблем при шофиране, извършване на работните задължения или други задачи, които изискват бърза реакция. 
 
Сънливостта забавя мисловните процеси. Учени откриват, че лишаването от сън води до понижена концентрация и внимание, което затруднява способността да изпълняваме задачи, които изискват логически разсъждения или сложна мисъл.
 
Непълноценният сън влошава и преценката. Вземането на решения е затруднено, защото не можем да преценим ситуациите, както и да изберем правилното поведение.
 
Прекомерната сънливост влошава паметта. Резултати от изследвания сочат, че различните фази на съня играят различни роли в превръщането на нова информация в спомени. Ако спим по-малко от необходимото, това пречи на функцията на циклите на съня.
 
Затруднената способност да се съсредоточим и концентрираме, вследствие на сънливосттта, допълнително отслабва паметта, допълват учени.
 
Как сънливостта влияе на настроението?
 
Липсата на сън може да повлияе на психичното здраве и значително да промени настроението. Сънливостта причинява раздразнителност и гняв и може да намали способността ни да се справяме със стреса, отбелязват специалисти. 
 
Освен това, според данни от проучвания, засегнатите от сънливост и недоспиване са по-малко склонни да се хранят здравословно, да водят редовен полов живот и да участват в развлекателни дейности, в сравнение с получаващите редовен и пълноценен сън. 
 
С течение на времето, влошаването на паметта, ниската концентрация, промените в настроението, както и други функции, се превръща в начин на живот. В дългосрочен план, това може да повлияе на изпълнението на работните задължения и взаимоотношенията с колеги и близки.
 
Хроничната сънливост поставя в по-голям риск от депресия, показва проучване от 2005 година. Изследователи от Университета на Северен Тексас откриват, че засегнатите от безсъние е 10 пъти по-вероятно да развият депресия и 17 пъти по-вероятно да страдат от безпокойство, в сравнение с тези, които спят добре.
NEWS_MORE_BOX
 
Тъй като лишаването от сън и депресията са тясно свързани, специалистите не винаги успяват да определят кое състояние първо е причинило другото. Сънят и настроението си влияят по между си, казва д-р Авелино Верцелес от Училището по медицина към Университета на Мериленд. Не е необичайно за хората, които не спят достатъчно, да бъдат депресирани, или обратното - потиснатите да не спят достатъчно, пояснява специалистът.
 
Как да разберем дали проблемът с концентрацията и настроението е свързан със сънливостта?
 
Тъй като индивидуалните нужди от сън са различни, най-добрият начин да преценим дали спим достатъчно, е начинът, по който се чувстваме сутрин, поясняват експертите. Когато се събудим от сън, не трябва да се чувстваме сънливи или уморени, казва д-р Авелино Верцелес. Енергичността през целия ден и постепенното настъпване на умора са показател за пълноценен сън.