Освен че е биологична необходимост при по-дълги пътувания, сънят по време на полет е и сред предпочитаните средства за преодоляване страха от летене. И в двата случая обаче спането в самолета носи и своите рискове, а специализирано проучване на Харвардския университет разкрива водещия сред тях. Според него сънят по време на полет може да доведе до проблеми със слуха, което налага да преосмислим ползите от този навик.

 

Учените проследяват оплакванията на често пътуващи със самолет хора, свързани с проблеми със слуха, и установяват поне 2 причини, обясняващи тази зависимост. От една страна, това са резките промени във височината на полета, а от друга – невъзможността на мозъка в състояние на сън да компенсира разликите в налягането, упражнявано върху тъпанчевата мембрана. В резултат слухът ни силно отслабва, а най-сериозни са последствията при хора, които спят дълбоко по време на кацането на самолета.


 

При кацане атмосферното налягане бързо се повишава и натискът върху тъпанчевите мембрани отвън и отвътре трябва да се изравни. В такива условия мозъкът реагира с отваряне на т.нар. Евстахиева тръба, свързваща средното ухо с гърлото. С такава тръба разполага всяко от двете уши като средство за предпазване на тъпанчевата мембрана от увреждане. Процесът за отваряне на Евстахиевата тръба може да се улесни и ускори чрез неколкократно преглъщане или прозявка. При хората, които спят по време на полет обаче, процесът е затруднен и Евстахиевата тръба може да остане  затворена и да се появи състояние, известно като слухова баротравма. Ако Евстахиевата тръба остане затворена по време на кацане, рязката промяна в налягането върху тъпанчето може да провокира сериозна баротравма, която с времето да прогресира до ушна инфекция.

 

NEWS_MORE_BOX

 

Проучването на екипа от Харвардския университет сочи, че подобни състояния са много чести сред хората, които предпочитат да спят по време на полет.

 

Основна превантивна мярка срещу подобни проблеми е избягването на съня в самолета по време на кацане. Данните от проучването показват, че при постоянно налягане по време на полет рискове за слуха няма и сънят при по-дълги полети не вреди по никакъв начин, стига да сме будни по време на кацането. Бидейки в будно състояние, позволяваме на мозъка да реагира своевременно на промяната в налягането и да опази максимално тъпанчевата мембрана от увреждане.