Седиш буден в 2 през нощта и се чудиш кога за последно си се радвал на здрав сън. Спомняш си онези далечни моменти в миналото, когато просто успяваше да се наспиш. След това започна университет, след което работа, а най-вероятно къщата ти се напълни и с деца. Проблемите с наспиването са просто част от остаряването, нали? И да, и не. Начинът, по който спим, както и количеството сън, са органично свързани с физическите, психическите и поведенческите промени около напредването на възрастта.

 

  • Да спиш като бебе

Както редица родители биха свидетелствали, фразата "да спиш като бебе" е леко погрешна. Всъщност, пинеалната жлеза на новородените е изключително недоразвита, поради което секретирането на хормона на съня мелатонин се извършва в изключително ограничени количества. Като резултат, бебетата спят на кратки и не особено регулярни интервали от време, започвайки да развиват по-здравословни ритми след втория месец.


 

  • Тийнейджърските години

Тийнейджърите обикновено спят добре – между 9 и 14 часа. Хронобиолозите са убедени, че това количество сън е необходимо, за да поддържа бързото развитие в този период от израстването на детето. Мозъкът на тийнейджъра е склонен да освобождава мелатонин по-късно през нощта в сравнение с възрастните и по-малките деца, което води до по-късно лягане. В допълнение, тийнейджърите обикновено са заети с клетъчни телефони, компютри и други подобни технологии, които влияят на производството на мелатонин. Когато същите тези тийнейджъри трябва да стават рано за училищни и други ангажименти, те могат да пропуснат онзи дълбок сън, който им помага да се развиват  здравословно.

 

  • Старост-нерадост

Много възрастни поглеждат назад носталгично, припомняйки си колко добре са спали някога. За съжаление, възрастният организъм никога повече няма да спи по този „детски“ начин. Повечето възрастни се нуждаят от седем до девет часа сън, голяма част от които се прекарва в етап III от NREM съня. Фазата обаче далеч не е толкова възстановяваща и освежаваща, колкото дълбокия REM сън, който доминира нощното време на децата и юношите. Не само това, но с напредването на възрастта хората се излагат на спад, който за някои възрастни означава сънна депривация. Проучване в журнала Brain от 2014 г. посочва, че учени са идентифицирали причината за това. Когато хората стареят, група неврони, намиращи се в вентролатералното преоптическо ядро на хипоталамуса, започват да умират. Изследователите вярват, че те могат да регулират биологичния часовник и циркадния ритъм.