Не само бебетата имат нужда от люлеене, за да заспят. Възрастните, които се люлеят леко преди сън, заспиват по-бързо, а качеството на съня им е по-високо. Изследването е проведено от екип учени от Университета в Женева, Щвейцария.

Експертите, ръководени от Софи Шварц и Мишел Мюлеталер, поставят задача на десетте участника да дремнат два пъти в един следобед.

 

За първата почивка доброволците използват легло, което леко се люлее, а за втората - статично легло.

По време на съня, сигналите, изпращани от мозъка на участниците, се излъчват на екран чрез електроенцефалография. След наблюденията върху тях, учените установяват, че когато се люлеят, на участниците им отнема 3-4 минути, за да заспят, което е с 30 – 40% по-бързо, отколкото при статичното легло.

Освен това, люлеенето спомага и за по-дълбок сън. Доброволците прекарват до 25 – 30% по-дълго време в най-дълбоката фаза на съня, чието качество също се подобрява.


 

NEWS_MORE_BOX

При наблюдение на електроенцефалографията учените отчитат по-голяма плътност на вълните на мозъчната активност, наречени „вретена“.

Плътността на вретената се свързва с подобряването на паметта и постигане на добра концентрация при наличие на смущения. Екипът заключава, че люлеенето преди сън също така би могло да спомогне за синхронизирането на сигналите, изпращани от мозъка в хипоталамуса и кората на главния мозък.

Хипоталамусът е висшият център на вегетативната нервна система. По-доброто синхронизиране вероятно се осъществява чрез вестибуларния апарат във вътрешното ухо, който е отговорен за движението и баланса.