Схващанията на крайник по време на сън определено е неприятен проблем, при много хора придобиващ хронични измерения. В основата му стои неконтролируемото съкращаване на определени мускулни групи докато спим.

 

Най-често се схващат мускулите на прасеца или бедрото. Болезненото схващане трае от няколко секунди до няколко минути, а остатъчната болка и дискомфортът може да се усещат и до няколко дни напред във времето. Най-сериозното последствие от нощните схващания на мускулатурата обаче е нарушението на съня.


 

Освен моментен, ефектът в случая може да е и по-дълготраен и да провокира хронични проблеми със съня.

 

От нощни схващания на мускулите на крайниците се оплакват около 60% от хората, а процентът се доближава до този на хората, изпитващи редовни нарушения на съня. Връзката в случая не е случайна. Експертите я обясняват с факта, че някои особености на съня може да повишат риска от нощни мускулни схващания.

 

Като основна причина за тези схващания се приема дефицитът на магнезий и много хора се обръщат именно към неговия прием като средство за едновременно укрепване на мускулатурата и подобряване на съня. Ролята на магнезия в случая наистина е много важна, но има поне още 2 фактора, които предразполагат към нощни схващания на мускулите и влошаване качеството на съня. Единият от тези фактори е дехидратацията на организма. Приемът на достатъчно вода е задължително условия за превенция и овладяване на нощните схващания. Вторият и също толкова важен фактор е позата на съня.

 

Спането в неудобна позиция на тялото може да наруши нормалното кръвообращение и да намали притока на кръв към мускулатурата. В такива случаи схващането на мускулите е на практика неизбежно, особено при раздвижване и промяна позицията на тялото по време на сън. Това обяснява защо схващанията се получават точно при завъртане и движение на крайниците докато спим.

 

NEWS_MORE_BOX

 

Установено е, че най-неблагоприятно влияние върху оросяването на мускулатурата на крайниците има спането настрани. В много отношения, включително за поддържане на мозъчните функции, спането на една страна се препоръчва като най-полезно. При хората, които често получават мускулни схващания по време на сън обаче спането настрани е желателно да се избягва като превантивна мярка.

 

Най-малко рисково в тези ситуации е спането по гръб, защото то осигурява максимално неутрална позиция на тялото и позволява най-безпроблемен ход на кръвообращението по време на сън.