Синдромът на забавената фаза на съня е вид нарушение на циркадния ритъм на съня, известно също като разстройство на забавената фаза на съня.


Синдромът на забавената фаза на съня е проблем, свързан с биологичния часовник на тялото. Хората, които страдат от състоянието, не могат да заспят в стандартното приемливо време за лягане, вместо това сънят се забавя с поне два часа. Това се случва дори когато човек е уморен.


Забавянето може да накара човек да се събужда по-късно, което може да попречи на работата, училището и други ежедневни дейности.



Синдромът на забавената фаза на съня е често срещано явление, което може да се развие при всяка възраст, но засяга най-вече юношите и по-младите хора. Приблизително 15% от юношите и възрастните имат състоянието.


Синдромът на забавената фаза на съня няма общо с популярното название на биоритъма „сова”, с което се определят хората с по-добра активност през нощта. Хората, които се определят като „сови” сами решават да останат до късно. Но при разстройство на забавената фаза на съня, закъснението се случва, защото биологичният часовникът на тялото се забавя.


Синдромът на забавената фаза на съня затруднява заспиването при лягане. Закъснението в биологичния часовник кара тялото да остане нащрек. Обикновено човек не може да заспи до няколко часа след полунощ, между 2 и 6 часа сутринта. Проблемите със съня могат да се влошат, ако пациентът се опита да остане буден, за да пише домашна работа или да общува.


Тъй като е налице проблем със заспиването, който продължава до късно през нощта, синдромът също затруднява и ставането в нормално време сутрин. Това е така, защото вътрешният часовник не дава указания на тялото да се събужда тогава. Човек може да спи до късно сутрин или следобед.


Появява се прекомерна сънливост през деня, която пречи на съсредоточаването.


Дори и човек да заспи рано, синдромът на забавената фаза на съня може да попречи на набавянето на достатъчно дълбок сън. Това може да накара човек да се чувства силно уморен през целия ден.


Обикновено синдромът на забавена фаза на съня не е придружен от други проблеми със съня като сънна апнея. Освен, ако състоянието не пречи на ежедневните дейности на човек, като цяло може да се набави достатъчно качествен сън - той просто се забавя. Главният проблем е свързан с времето за сън.


При невъзможност за спазването на нормален график на съня, човек може да развие депресия поради стрес. Сънливостта през деня също може да попречи на работата или училището.


Синдромът на забавената фаза на съня може също да доведе до зависимост от кофеин, алкохол или успокоителни.


Библиография:
Carter KA, et al. Common sleep disorders in children
Micic G, et al. Nocturnal melatonin profiles in patients with delayed sleep-wake disorder and control sleepers
Nesbitt AD. Delayed sleep-wake phase disorder