Синдромът на краткия сън (Short sleeper syndrome, SSS) е състояние на съня, характеризиращо се със сън по-малко от шест часа всяка нощ. Повечето зрели хора се нуждаят от седем или повече часа сън всяка вечер, за да се чувстват отпочинали сутрин.

 

Лицата, които имат това състояние обаче, могат да изпълняват дейностите си нормално през целия ден, въпреки по-малкото време за сън. Тези хора не се нуждаят от дрямки или да спят повече, за да се възстановят от липсата на сън. В другата крайност са хората, които се нуждаят от повече от нормалното време за сън всяка нощ, за да се чувстват добре.



Хората със синдром на краткия сън се различават от хората, които сами са решили да намалят времето на съня си. Синдромът на краткия сън също се различава от инсомнията. Хората, страдащи от безсъние заспиват трудно или трудно остават заспали и общото качество на съня им може да бъде лошо. За разлика от тях, хората със SSS нямат оплаквания за проблеми със съня, като качеството на съня им също е добро.


Хората със синдрома на краткия сън не избягват и не ограничават целенасочено съня си, състоянието е естествено за тях. Всъщност техният режим на кратък сън е еднакъв през повечето нощи, включително през почивните дни и празниците.


Моделът на кратък сън обикновено започва в детството или юношеството и продължава до зряла възраст. Изследователите вярват, че състоянието се развива поради генна мутация. Тази мутация може да е факторът, който позволява на хората да се чувстват добре с по-малко от шест часа сън нощем. Тази промяна в гените позволява на хората да мислят и да работят нормално с по-малко сън от другите.


Въпреки че SSS не се счита за нарушение на съня, човек може да изпита проблеми със съня, ако:

  • Има трудности при заспиването през нощта;
  • Има затруднения да поддържа сън през нощта;
  • Има чести събуждания през нощта;
  • Изпитва умора през деня

Специалистите продължават да изследват генетичните фактори, оказващи влияние върху продължителността на съня.


Библиография:
Murray P. Gene mutation the real secret for successful short sleepers
Healthline. Short sleeper
National Sleep Foundation. Sleep hygiene