Първа част на материала

Валериан
Още от древни времена коренът на растението дилянка (валериан) е използван като средство за успокоение при паника, стрес и тревога.

Билката може да се взема под формата на таблетки и капсули.

Приемането им е ефективен и бърз начин за преодоляване на безсънието, сочат над 16 проучвания. Една таблетка преди лягане гарантира спокоен и непробуден сън през цялата нощ.

Препоръчително е да се започне с ниски дози като с течение на времето се стигне до определената необходима доза за сън.

Валерианът може да се взима в продължение на 4-6 седмици.


Кава
Кава е растение от семейството на пипера. Среща се в западната част на тихоокеанския регион. Корените му се използват за производството на лекарства на билкова основа и напитки с леко седативни свойства.

Редица проучвания показват, че употребата на кава предотвратява безсънието в следствие на стрес и тревога.

Кава се препоръчва на хора, изпитващи лека до умерена тревога, но не е препоръчително да се смесва с алкохол или лекарства, метаболизиращи се в черния дроб, включително и такива  срещу холестерол.

Използването на растението може да създаде риск от тежки чернодробни увреждания, поради което взимането му следва да се предприема след консултация с лекар.



Съвети за сън

  • Сведете шума и ярката светлина до минимум. Използвайте тапи за уши, прозорци с щори, тежки завеси или маска за очи. Слабата нощна светлина в спалнята ще намали стреса и безсънието.
  • Избягвайте консумацията на големи количества тежки храни поне два часа преди лягане.
  • Не пийте течности, съдържащи кофейн (чай, кафе) най-малко 4-6 часа преди лягане.
  • Редовните физически упражнения ще помогнат за намаляване нивото на кортизола, хормона на стреса, в организма и ще осигури спокоен и здрав сън. Релаксиращите техники, като медитация или йога също са с ефект срещу безсъние. Упражненията обаче не е препоръчително да се прави два часа преди лягане.
  • За пълноценен сън през нощта е препоръчително да се избягва продължителният сън през деня.
  • Преди лягане успокойте ума си, не обсъждайте емоционални проблеми, не се ядосвайте и не влизайте в спор с никого. Излишните емоции преди сън са гаранция за безсъние.
  • Въздухът в помещението за сън е от изключително значение. Проветрявайте редовно и поддържайте подходяща температура в стаята – трябва да е нито много горещо, нито прекалено студено.
  • Препоръчително е, ако имате домашни любимци, те да пребивават извън помещението, в което спите.
  • Болката и физическото неразположение също са причина за безсъние. Акупунктурата е много ефикасен метод в такива случай. Тя успокоява болки при артрит, главоболие и е сигурен начин да подобри качеството на съня.