Безсънието е изтощително и стресиращо. Недостигът на сън се отразява на целия организъм, както на психическо, така и на физическо ниво. Специалисти твърдят, че здравият и спокоен сън зависи от фактори като: събития през изминалия ден, начин на хранене, движение, умора, стрес.

Чаят от лайка, кава, валерианът и мелатонинът, успокояват и са средство за постигане на спокоен сън. Не показват странични реакции и не водят до пристрастяване, твърди д-р Шарън Планк, лекар по интегративна медицина към медицинския институт за интегративна медицина в университета в Питсбърг.

100-400 мг магнезий успокояват нервната система и помагат на организма да се отпусне, което е предпоставка за пълноценен сън. Препоръчително е да се започне с ниски дози като те постепенно се увеличат до спомената доза. Приемът следва да е за продължителен период.


Чай от лайка
Още от хилядолетия, чаят от лайка е използван като средство срещу безсъние заради успокояващото му действие. Лайката помага за по-бързото унасяне и изпадане в състояние на сън. Японски учени твърдят, че лайката действа на организма като бензодиазепин, силен транквилант.


Чаят от лайка действа като лекарство срещу безсъние, но няма странични ефекти и не води до пристрастяване, за разлика от някои медикаменти, казва д-р Планк.

Важен е начинът на приготвяне на чая. Сложете 2-3 чаени торбички във вряща вода и захлупете съда, за да може полезните свойства на лайката да се отделят във водата. Консумирайте докато чаят е все още топъл.


Консумацията на чай от лайка не се препоръчва при хора с алергии, както и при кърмене или бременност, поради свойството на лайката да предизвиква съкращения на матката. Необходимо е да се избягва и при шофиране, заради риска от заспиване на волана.

Лайката може да повиши кръвното налягане и увеличи притока на кръв, затова не е подходяща и за хора, приемащи антикоагуланти.



Мелатонин
Мелатонинът е естествен хормон, който помага за регулиране на съня. Външни фактори като: напредване на възрастта, прием на лекарства, часова разлика, работа на смени и стрес могат да нарушат биологичният часовник на организма и да намалят естествените нива на мелатонин в тялото, сочат редица проучвания.


Лечението с мелатонин може да се окаже много ефективно при инсомния и дори при дезориентация в следствие на часова разлика, твърди проф. Алон Авидан, специалист по инсомния и неврология в Калифорнийския университет по медицина.


Мелатонинът се предлага в две форми – с удължено и незабавно освобождаване.


При неспокоен сън и често будене през нощта е препоръчително да се приема преди лягане първата форма на мелатонина, с удължено освобождаване. При проблеми със заспиването и унасянето, е подходяща формата с незабавно освобождаване, съветва д-р Планк.


При пътуване в страни с различна часова разлика качеството на съня рязко се нарушава. Препоръчително е да се приема мелатонин преди лягане ден преди заминаването и няколко дни след това.

Този метод е особено ефективен при пътуване на изток и при преминаване на четири или пет часови пояса.



Препоръчително е приемът на мелатонин да не продължава дълго време. Не е подходящ за хора, приемащи средства против съсирване на кръвта, като варфарин или на хора с мозъчни увреждания, поради риска от поява на гърчове.


Втора част на материала