Симптомите на умора и сънливост могат да се дължат на различни причини. Предлагаме ви списък с 8 от тях...

 

1. Липса на сън

 
Сънят е изключително важен за правилното функциониране на нервната ни система. Всеки възрастен трябва да си осигурява от 7 до 8 часа сън на нощ. 
 
По-краткият или продължителен сън може да доведе до сънливост и невъзможност за концентрацията, нарушена памет и логическа мисъл. 
 
Затова е важно осигуряването на пълноценен сън всяка нощ. Избягвайте използването на лаптоп, мобилен телефон и телевизор в спалнята преди заспиване. Ако безсънието продължава дълъг период от време, причината може да се дължи на по-сериозно разстройство на съня, което да налага консултация с лекар.
 

2. Сънна апнея


 
Състоянието заема водещо място сред заболяванията на съня. Според световните данни обструктивната сънна апнея засяга до 4% от мъжете и 2% от жените между 30 и 70 години. 
 
За сънната апнея е характерно повтарящи се епизоди на пълно (апнея) или частично (хипопнея) спиране на дишането по време на сън. Тези дихателни паузи се дължат на колапс на горните дихателни пътища в началото на вдишването. За да се преодолее този колапс е необходимо т. нар. микропробуждане на мозъка, което силно нарушава структурата на съня. В тежки случаи дълбокият сън и т. нар. РЕМ сън може да липсват.
 
Най-ефективното лечение на сънната апнея е с СРАР-апарати (CPAP – continuous positive airway pressure), чийто ефект се състои в осигуряване на проходими горни дихателни пътища. 
 
Важно е и отказване от употребата на алкохол и тютюнопушене и намаляване на излишните килограми. 
 

3. Непълноценно хранене

 
Нередовното хранене и консумацията на нездравословни храни може да доведе до умора. 
 
Добре балансираният хранителен режим, съдържащ пълнозърнести храни, разнообразие от пресни плодове и зеленчуци и умерено количество протеини, помага за за поддържане на цялостното здраве, включително за регулиране на кръвната захар и осигуряването на енергия. 
 
Не пропускайте закуската! 
 

4. Анемия

 
Анемията е сред най-честите причини за чувството на умора и изтощение при жените. 
 
Менструалното кървене може да доведе до дефицит на желязо, поставяйки жената на риск. Червените кръвни клетки са необходими, тъй като те осигуряват кислород до тъканите и органите. 
 
При анемия, причинена от недостиг на желязо, обикновено се препоръчва прием на добавки и консумация на повече хранителни продукти, богати на минерала, като крехко месо, черен дроб, стриди, бобови култури, зърнени храни. 
 

5. Депресия

 
Депресията се определя като емоционално разстройство, но тя е свързана и с множество физически симптоми. Най-често срещаните са умора, главоболие, загуба на апетит. Ако тези симптоми и липсата на настроение продължават няколко седмици, се консултирайте с лекар. 
 
За облекчаване на депресията помагат психотерапия, медикаменти. Важно е и извършването на дейности, които предразполагат към релакс и позитивни мисли, любимо хоби, увеличаване на физическата активност, срещи с приятели и др.
 

6. Хипотироидизъм

 
Щитовидната жлеза е с пеперудовидна форма, намираща се в основата на шията, точно под адамовата ябълка (при мъже). Макар, че тежи по-малко от 35 г, щитовидната жлеза има огромно влияние върху здравето ни.
 
Всички аспекти на обмяната се регулират от хормоните на щитовидната жлеза. Докато тя отделя адекватно количество хормони, всички системи на организма функционират нормално. Понякога обаче щитовидната жлеза не произвежда достатъчно хормони и така се нарушава равновесието на биохимическите процеси в организма – състояние, известно като хипотироидизъм или намалена функция на щитовидната жлеза.
 
За лечение на състоянието обикновено се прилага хормонозаместителна терапия.
 

7. Свръхконсумация на кофеин

 
Консумацията на кофеин в умерени дози подобрява будността и концентрацията. Но, прекомерните количества имат по-скоро негативен ефект. Според изследвания се увеличава риска от сърдечна недостатъчност и високо артериално налягане. При някои хора е възможна и проява на симптоми като умора. 
 
В такива случаи се препоръчва ограничаване на продукти, съдържащи кофеин – кафе, чай, шоколад, напитки и някои медикаменти. Трябва да се има предвид обаче, че внезапното спиране на консумацията им също може да доведе до умора и други проблеми. 
 

8. Инфекция на пикочните пътища

 
Инфекцията на пикочните пътища обикновено е съпроводена от усещане за парене при уриниране, чести или силни позиви за уриниране, дори при малко количество урина, болка в гърба и ниско в коремната област. Инфекцията не винаги се проявява с ясни симптоми. В някои случаи умората може да е единственият признак. 
 
Изследване на урина може да потвърди инфекция на пикочните пътища. 
 
Инфекцията се лекува с антибиотични медикаменти, а чувството на умора отшумява в рамките на седмица.