Много често, когато ни се налага да стоим до късно през нощта, а на сутринта трябва да ставаме рано, се успокояваме с мисълта, че идват почивните дни, в които ще си наваксаме пропуснатият сън. Проучване, направено на скоро носи лоши новини: „Спането през уикенда не възстановява, нанесените вреди от недоспиването през седмицата.

 

Центърът за контрол и превенция на заболяванията (CDC) в САЩ съобщава данни, в които се казва, че почти една трета от хората в Съединените щати не спят необходимия брой часове през работната седмица, който според специалистите е поне 7 часа на нощ.


 

Липсата на сън може да се дължи на безсъние, стрес или прекалено натоварване.
„Да си доспиваме през уикенда не е печеливша стратегия“ – се казва в проучването. За да проверят дали поспаливият уикенд може да възвърне силите ни и да компенсира недоспиването през седмицата, учените събират 36 здрави доброволци, които са разделени на три групи на случаен принцип.

 

В първата група са доброволците, които спят само по 5 часа на нощ както през седмицата, така и през уикенда.
Втората група се състои от доброволци, които спят по 5 часа на нощ през седмицата, последвано от неограничени часове сън през уикенда.
Третата група е контролна, където доброволците спят по 9 часа на нощ през цялото време.

 

Изследователите откриват, че всички участници, които имат ограничен сън през седмицата придобиват вредния навик да правят малки закуски след вечерята, което довело до натрупване на излишни килограми. Участниците, които се радват на мързелив уикенд се хранят с по-ниско калорични храни, докато тези с ограниченията в съня продължават с вредните храни и през уикенда.

 

Друго откритие в рамките на проучването е, че хората, които не си доспиват имат по-ниска инсулинова чувствителност. Обикновено високата инсулинова чувствителност е белег за добро здраве. Намалената чувствителност към инсулин индикира заболяването диабет.
Втората група доброволци, които спят повече през уикенда също проявяват занижена инсулинова чувствителност.