Случва се на всеки – след дълъг и напрегнат ден, най-накрая се вмъкваме в леглото, заравяме глава в меката възглавница и... Сънят го няма. Опитваме наляво. Надясно. Премятаме се до изгрев слънце, а на сутринта изтощението е по-силно от вечерта. Има обаче няколко вечерни ритуала, които всеки сам може да приложи, в името на добрия и качествен сън.

 

Чорапи
Никак не е смешно. Дори сега, когато времето е още променливо, този трик помага. Изследователите на съня казват, че спането с чорапи намалява времето, необходимо за постигане на пълна дрямка. Това е така, защото тялото естествено увеличава притока на кръв към крайниците и по-бързо, но плавно се понижава основна температура на тялото. И му помага да се отпусне и заспи.



Опитайте! Доказано поддържането на краката топли, разширява кръвоносните съдове в тази област и улеснява по-лесното заспиване. За начало може да оставим чифт топли, памучни чорапи до леглото и да ги обуваме всяка вечер преди лягане. Лесен ритуал, който си струва да се изпробва.

 

Масаж на ушите
Традиционната китайска медицина дава своя принос в постигането на добрия сън. Акупресурата на определени точки на ушите, действа на различни енергийни нива в тялото. Разтривайки ушите си с палеца и показалеца, човек може сам да изчисти енергийните си канали и да насърчи отпускането на тялото и духа.


Важно е да се обърне специално внимание на горната част на ухото и точката, където мускулите на шията срещат челюстта под ухото. Масажирайте внимателно тези точки с пръсти, в продължение на две до три минути, след което завършете с лек натиск и погалване на ушите.

 

По-малко стрес
Стресиращият ден може да предизвика високи нива на кортизол в тялото, което затруднява отпускането на тялото и да прогони задълго съня. За щастие, решението се крие в раменете. Мускулите на врата, раменете и горната част на гърба са основни „хранилища“ на напрежение, придружени от скованост и болка. 


Има лесен и бърз начин за освобождаване на стреса преди сън. Първо, вдишайте дълбоко и бавно, докато повдигате раменете към ушите си. Задръжте дъха си в това положение за няколко секунди. Издишайте бавно, като същевременно спускате раменете до нормалното им положение. Повторете това действие пет пъти за успокояващ ефект.

 

Масаж на главата
Друга лесна техника за самомасаж, използвана в китайската медицина, се фокусира върху акупресуралните точки на главата. Тя помага както за облекчаване на безпокойството, така и за насърчаване на съня. За целта поставете върховете на показалците в средата на челото и леко издърпайте пръстите към слепоочията си.


Повторете това движение няколко пъти, като прокарате пръстите си от центъра на челото, над веждите и до слепоочията. Това масажиращо действие помага да се активират енергийните меридиани, разположени по тази линия, като се облекчи напрежението от деня.

 

Медитация
Дълбокото дишане отдавна се използва като медитативен метод за успокояване на напрежението. При проблеми със съня, е нужно да отпуснете тялото си, като бавно правите десет дълбоки вдишвания, оставяйки корема да се разширява, докато белите дробове се изпълнят с въздух.


По време на дългото и бавно издишване, мозъкът се успокоява, като понижава сърдечната честота и кръвното налягане и не на последно място - намалява тревожността. Техниката е нужно да се прави поне пет минути. Резултатът е спокоен сън.

 

Източник: Тhespruce.