Редовните упражнения имат много ползи, включително предразполагат към по-добър сън. Физическата активност може да насърчи релаксацията, да намали тревожността и да нормализира вътрешния часовник на човек. Упражненията също така повишават телесната температура и когато тя започне да спада, това води до сънливост и по-лесно заспиване.


Дълго време се е смятало, че тренировките преди лягане могат да затруднят пълноценната почивка през нощта, но според новите изследвания това твърдение може да не е непременно вярно. Проучванията показват, че е възможно човек да извършва физически упражнения преди лягане, без това да компрометира неговия сън.


Важно е човек да се съобразява с точното време за лягане и да се съсредоточи върху вида упражнения, които няма да повлияят на способността му за заспиване. Последните проучвания оспорват идеята, че упражненията твърде късно през деня могат да нарушат съня.



В малко проучване от 2020 г. 12 здрави мъже са посетили лаборатория в три отделни нощи. Те са правили или 30 минути умерено интензивни аеробни упражнения, или 30 минути умерено интензивни силови тренировки, или изобщо не са се упражнявали. Всяка тренировка трябвало да приключи 90 минути преди лягане. Докато сънят на участниците е бил изследван в лабораторията, учените са измерили тяхната основна телесна температура и качеството на техния съня. Изследователите са установили, че вечерните тренировки с умерена интензивност не влияят на съня на участниците.


Друго проучване от 2020 г. също показва подобни резултати. Шестнадесет мъже и жени са изпълнявали тренировки с умерена интензивност по различно време, включително 4 или 2 часа преди лягане. Изследователите са открили, че упражненията вечер не нарушават способността на участниците да спят.


И накрая, преглед от 2019 г., който е анализирал 23 проучвания, свързани с вечерните упражнения и съня е установил, че вечерните тренировки могат да подобрят съня, стига упражняването да бъде извършено с умерена интензивност и да приключи преди повече от 1 час преди лягане.


Референции:
1. Johns Hopkins Medicine. How much physical activity do adults need?
2. Mayo Clinic Staff. (2020). Sleep tips: 6 steps to better sleep
3. Centers for Disease Control and Prevention. Measuring physical activity intensity
4. American Academy of Sleep Medicine (AASM). Research notes: 5 surprising facts about exercise and sleep
5. Healthline. Can Exercising Before Bed Affect Your Sleep?