Какви са ползите да спим по гръб?

Тази позиция е втората по популярност, тя също има много предимства, тъй като ни позволява да поддържаме гръбнака си добре подравнен и да се разпредели добре телесното тегло.

  • Помага при болки във врата 

За да се предотврати болка във врата се препоръчва употребата на подходяща възглавниця от пяна или поставяне на навита хавлия под врата, за да може главата да се отпусне назад и да се запази линията на гръбначния стълб.


  • Намалява запушването на носа и дихателните затруднения

Тази поза благоприятства дишането, в случай на запушен нос поради синузит или алергия.

 

Препоръчително е главата да се поддържа леко повдигната с помощта на възглавници.

 

  • Намалява образуването на бръчки

В това положение кожата не се притиска и има по-малка вероятност от образуване на бръчки.

 

Какви са недостатъците от спането по гръб?

Спането по гръб може да бъде полезно за врата, но има повече противопоказания отколкото спането настрани.

  • Най-неподходящата позиция при апнея

При спане по гръб, езикът и челюстта падат и блокират дихателните пътища.

 

Много хора хъркат повече, когато спят по гръб.

 

С напредване на възрастта или при наличие на наднормено тегло, тази поза също затруднява дишането

  • Влошава болката в гърба

В зависимост от твърдостта на матрака може да се образува пространство между долната част на гърба и матрака, което причинява напрежение.

 

За да се избегне това, се препоръчва поставяне на тънка възглавница в тази област или под коленете.

  • Влошаване на киселинния рефлукс

Епизодите на рефлукс се увеличават в тази позиция.

  • Не се препоръчва при бременност

Въпреки че липсват научни доказателства, има проучвания, които предполагат, че спането по гръб през третия триместър увеличава риска от летален изход на плода, тъй като оказва натиск върху сърцето и може да намали притока на кръв към плацентата.

 

Какви са ползите и недостатъците от спането по корем?

Това е позицията, в която спят по-малко хора.

 

Има някои предимства, тъй като помага да се поддържат дихателните пътища отворени, въпреки че може да се натовари гръбнака и врата.

  • По-малко хъркане, но по-неспокоен сън

Чрез отваряне на дихателните пътища хъркането намалява, но ребрата трябва да работят по-усилено, за да се осигури дишането в тази позиция, така че се изразходва повече енергия и се нарушава качеството на почивката.

  • Увеличава се болката във врата и гърба

Вратът се завърта в това положение и ако матракът не е твърд, коремът и бедрата спадат надолу, което води до неправилно изравняване на гръбначния стълб.

  • Поява на бръчки

Тази поза благоприятства появата на мимически бръчки, защото лицето се притиска възглавницата или матрака.

  • Не се препоръчва при бременност поради натиск върху матката.

Всъщност с напредването на бременността тази поза за спане не е за предпочитане и не е удобна.

 

При предпочитание за спане в тази поса се пропъръчва, с цел намаляване на негативните ѝ ефекти, да се използва тънка възглавница или да се спи без възглавница.

 

Препоръчва се поставянето на тънка възглавница под бедрата, за да се изравни гръбначния стълб и избор на по-твърд матрак.

 

Референции:

https://www.sabervivirtv.com/medicina-general/postura-dormir-cual-es-mejor_7155