Качеството на съня ни зависи от редица фактори, голяма част от които са външни и трудно контролируеми. Поради тази причина организмът ни си е изработил система, която да улесни постигането на пълноценен сън.
 
Основният биологичен регулатор на съня ни е хормонът мелатонин. Нивото на секрецията му в организма зависи пряко от моментната осветеност на заобикалящата ни среда. Така при нормални обстоятелства секрецията на мелатонин е най-интензивна вечер и съответно най-ниска сутрин. Именно високите нива на мелатонин вечер са основен гарант за нормалното заспиване и постигането на пълноценен сън.

 

Мелатонин се секретира в епифизната жлеза, като основна суровина за производството му е аминокиселината триптофан. Така съставът на храната, която приемаме може да има огромно значение върху хормоналния баланс на тялото ни и регулирането на съня.


 

Редовният прием на храни, богати на прекурсора на мелатонина, особено вечер, е важно условие за задоволяване на ежедневните потребности от пълноценен сън. Още по-добре би било обаче да разчитаме на храни, богати на мелатонин. Продуктите от тези групи никак не са много, но са достъпни. Ето някои от най-мощните сред тях.

 

Череши
Съдържат уникална комбинация от чист мелатонин и витамин C, който подпомага конвертирането на триптофан в мелатонин в организма. Смята се, че няколко шепи череши следобед или чаша прясно изцеден сок от тях подсигуряват дългия и пълноценен сън.

 

Банани
Съдържат високи дози триптофан, при това в комбинация с калий и магнезий – важни мускулни релаксанти. Тази мощна комбинация допринася както за по-пълноценен сън, така и за по-лесно заспиване.

 

NEWS_MORE_BOX

 

 

Пълнозърнести храни
Ечемикът и овесът са сред по-бавно разграждащите се в стомашно-чревния тракт продукти, но са богат източник на лесно усвоим триптофан. Добре е както за закуска пълнозърнести храни да се консумират и в края на деня.

 

Прясно мляко
Фактът, че много хора пият прясно мляко, будейки се често нощем, не е случаен. Наред с останалите аминокиселини то е много богато на триптофан. Единственото ограничение идва от необходимостта да се регулира приема на течности преди лягане.

 

Консумирането на посочените продукти, макар и в неголеми дози, но редовно е леснопостижима цел за всеки, нуждаещ се от пълноценен сън и навременно заспиване вечер.