Какво представляват паник атаките?

Паник атаката представлява внезапна, интензивна поява на дистрес или страх. Тези чувства се усилват за около 10 минути, след което започнат да отшумяват. Паник атаките могат да се появяват внезапно по всяко време на денонощието.


Хората, които имат чести пристъпи на паника, могат да започнат да идентифицират определени отключващи фактори, като стрес на работното място или страх от летене. Нощните паник атаки обаче могат да се случат без отключващи фактори и дори да събудят човека от съня му. Някои хора с пристъпи на паника могат да изпитат чувство, подобно на получаването на сърдечен удар и да потърсят медицинска помощ.



Съществуват много малко изследвания за нощните пристъпи на паника и за специалистите още не е ясно какво предизвиква тяхната поява докато човек спи. Хората, които имат нощни паник атаки, обикновено имат и паник атаки през деня. Когато паник атаката се случи през нощта или докато човек спи, на потърпевшия може да му бъде трудно да се успокои отново.


Страхът от повторна поява на нова паник атака може да попречи на човека да заспи отново, което може да доведе до загуба на сън и повишен стрес.


Какви са възможните причини за появата на паник атаки?

Все още не са налични научни изследвания, които да са изяснили напълно точните причини за получаването на паник атаки, както през деня, така и през нощта. Въпреки това, някои фактори могат да повишат вероятността човек да изпита паник атака. Те включват:

  • Генетична предразположеност и фамилна обремененост – ако пациентът има родственици с анамнеза за паник атаки;
  • Тип личност;
  • Житейски събития, като загуба на работа, ангажимент за публично говорене или страх от летене;
  • Тревожни разстройства

Какви са симптомите на паник атаките?

Изпотяването е често срещан симптом на паник атаки. Паник атака, през деня или през нощта, се появява, когато човек изпитва четири или повече от следните симптоми:

  • Изпотяване;
  • Втрисане;
  • Чувство за припадък;
  • Гадене
  • Сърцебиене - ускорен сърдечен ритъм
  • Виене на свят или замаяност;
  • Чувство на несигурност;
  • Треперене;
  • Чувство на задушаване;
  • Изпитване на страх от смърт;
  • Деперсонализация (обезличаване) - чувството на откъснатост от себе си;
  • Усещане за задух;
  • Чувство на задавяне;
  • Страх от загуба на контрол;
  • Болка или дискомфорт в гърдите;
  • Парестезия - усещане за изтръпване;
  • Дереализация - усещане за нереалност

Някои хора могат да получат по-малко от четири от изброените симптоми по време на атака. В тези случаи човек може да е претърпял паник атака с ограничени симптоми.


Паник атаките са свързани с безпокойството. Тревожността може да накара човек да изпитва физически симптоми. Това, което прави паник атаката различна от общата тревожност, е скоростта ѝ на поява (достигайки пик в рамките на 10 минути) и интензивността на симптомите.


Какво може да бъде предприето при паник атака?

Преди, по време и след паник атака, човек може да пробва няколко различни метода, за да се успокои. Те включват:

  • Концентриране върху дишането с бавно, дълбоко вдишване;
  • Мислене за положителни неща;
  • Фокусиране върху отпускането на мускулите в челюстта и раменете;
  • Избягване от ситуация, предизвикваща безпокойство;
  • Разговор с любим човек;
  • Бавно пиене на вода;
  • Фокусиране на погледа върху близък предмет;
  • Медитация;
  • Правене на леки упражнения, като ходене на разходка или правене на леки разтягания у дома

Библиография:
Levitan, M. N., & Nardi, A. E. (2014). Nocturnal panic attacks: Clinical features and respiratory connections
Anxiety and Depression Association of America (ADAA). Panic disorder
National Institute of Mental Health (NIMH). Panic disorder: When fear overwhelms