Деменцията засяга десетки милиони хора по света и броят им се увеличава всяка година. Отчасти това е така, защото живеем по-дълго, но деменцията не е неизбежна част от стареенето. В момента множество изследвания се фокусират върху потенциалната роля на съня в развитието на деменцията.

 

Според Световната здравна организация (СЗО) деменцията в момента е седмата водеща причина за смърт сред всички болести и една от основните причини за увреждане и зависимост сред възрастните хора в световен мащаб. СЗО твърди, че около 55 милиона души имат деменция, а до 2050 г. броят им вероятно ще бъде почти 140 милиона. Между 60% и 70% от хората с деменция имат болестта на Алцхаймер.


 

Деменцията е основно заболяване на напредналата възраст, въпреки че заболяването с начало в млада възраст (при която симптомите започват преди 65-годишна възраст) представлява около 9% от случаите.

 

Има генетичен компонент при възникването на деменцията, наличието на близък роднина с деменция, може да увеличи риска от поява на състоянието. Няколко проучвания обаче показват, че дори хората с наследствен риск могат да го намалят чрез следване на здравословна диета, правене на редовни упражнения и избягване на тютюнопушене и твърде много алкохол.

 

Важен компонент от здравословния начин на живот е набавянето на достатъчно количество пълноценен сън. Сънят е фактор, който може да бъде защитен или рисков за когнитивното здраве. Ефектите от съня върху когнитивното здраве зависят от характеристиките на съня на човек, включително качеството, количеството, честотата и дори редовността на съня.


Националната фондация за сън изброява четири ключови характеристики на качествения сън за оптимални ползи за здравето:

  • Заспиване в рамките на 30 минути след лягане;
  • Събуждане не повече от веднъж през нощта;
  • Прекарване на не повече от 20 минути в будно състояние през нощта;
  • Прекарване на поне 85% от времето в леглото в сън.

Нарушеният сън с лошо качество води както до остри, така и до хронично влошаващи се промени в мозъка. Обикновено добрият нощен сън буквално позволява ремонт и възстановяване на мозъчната функция до нивата, наблюдавани в началото на предишния ден.

 

Качественият сън включва периоди на NREM и REM сън. Те се повтарят през цялата нощ, като най-дълбокият сън се случва по време на един от етапите на NREM съня.

 

Според едно проучване нискочестотните мозъчни вълни по време на дълбокия NREM сън изчистват мозъка от свързаните с болестта на Алцхаймер токсини бета-амилоид и тау. Тези нискочестотни мозъчни вълни дават импулс на гръбначно-мозъчната течност, която отвежда токсините.

 

Ако сънят е нарушен, мозъчните отпадъци, като бета-амилоид и тау, могат да започнат да се натрупват, като в крайна сметка образуват плаки и заплитания, характерни за болестта на Алцхаймер. Натрупването на бета-амилоид и тау може да започне 10-20 години преди симптомите на деменция да станат забележими.

 

Мозъкът също връща своя баланс (хомеостаза) по време на сън. Тук също има значение качеството на съня и колко време човек прекарва в дълбок сън.

 

Референции:
1. National Sleep Foundation. What Is Sleep Quality?
2. World Health Organization (WHO). Dementia
3. Medical News Today. Dementia and sleep: What do we know about this link?