Синята светлина, излъчвана от енергоспестяващите крушки, екраните на телевизорите и другите електронни устройства, доказано разрушава съня ни. Много научни проучвания асоциират факта, че синята светлина в заобикалящата ни среда днес е повече от всякога, със зачестяващите случаи на безсъние и други проблеми със съня в световен мащаб.

 

В стремежа да си осигурим по-добър сън разчитаме на здравословни техники като прием на определен тип храни, поддържане на физическа активност и различни релаксиращи съзнанието техники, но често подценяваме влиянието на светлината върху съня ни. Така синята част на светлинния спектър се превръща в най-подценявания сред факторите, които доказано разрушават съня ни.


 

Синята светлина е тази част от светлината, излъчвана от електронните устройства, която попада в спектъра от дължина на вълната и честота, характерни за синята зона на светлинния спектър. В целия комплекс от излъчвани от устройствата светлинни лъчи синята светлина не може да бъде самостоятелно уловена от окото, но влиянието й върху организма е налице. А това влияние е обект на редица проучвания, доказващи, че то е силно негативно по отношение на съня и особено вечер.

 

Последните научни данни за влиянието на синята светлина върху съня посочват 4 причини излагането на действието й вечер да води до безсъние. Синята светлина:

  • Инхибира секрецията на хормона на съня мелатонин;
  • Съкращава продължителността на съня;
  • Влошава качеството му, предизвиквайки чести събуждания през нощта;
  • Възпрепятства естественото понижаване на телесната температура вечер, с което тялото директно се подготвя за заспиване;

 

NEWS_MORE_BOX

 

Доказването на тези влияния на синята светлина са причина учените да я опишат като най-агресивната към съня част от светлинния спектър. Според научните данни негативното й влияние върху съня се усеща най-силно вечер между 21 и 23 часа. Редовното излагане на синя светлина в този период може да извади трайно от строя биологичния часовник на организма и да доведе до хронично безсъние във всяка възраст.

 

Заключението на специалистите по въпросите на съня е, че лимитирането излагането на източници на синя светлина вечер е сред първостепенните мерки за подобряване качеството на съня. С тази цел все повече електронни устройства се предлагат с вграден филтър, улавящ или поне лимитиращ излъчваната от екраните им синя светлина.

 

Все пак синята светлина може да донесе и ползи за организма. Негативното й влияние върху процесите в организма, предразполагащи към заспиване, може да се използва и като позитив. Според учените излагането на синя светлина сутрин действа ободряващо, премахва сънливостта и повишава концентрацията ни.