Какво представлява микросънят?

Терминът „микросън” се отнася до периоди на сън, които продължават няколко секунди. Хората, които преживяват такива епизоди, могат да задремят без да се усетят. Човек може да изпита такъв епизод на микросън по средата на изпълнение на важна задача.


Микросънят може да се засегне потърпевшия навсякъде - на работа, в училище или по време на гледане на телевизия. Епизодите на микросън могат да се случат и по време на шофиране или работа с машини, което прави това състояние опасно и с риск за живота на човек и неговите околни. Микросънят е възможно да бъде причинен от редица състояния, които включват:


Какви са симптомите и предупредителни знаци за микросън?

Микросънят може да бъде труден за идентифициране, при него потърпевшият може да наклони глава надолу, докато очите му започват да се затварят. Симптомите, свързани с това състояние, включват:

  • Липса на отговор при задаване на въпрос;
  • Празен поглед;
  • Отпускане на главата;
  • Внезапно изпитване на тръпки по тялото;
  • Потърпевшият не може да си спомни последните една-две минути;
  • Бавно мигане

Предупредителните признаци преди настъпване на епизод на микросън включват:

  • Невъзможност да се държат очите отворени;
  • Прекомерно прозяване;
  • Отпускане на тялото;
  • Постоянно мигане в опит за оставане в будно състояние

Кога настъпва микросън?

Епизодите на микросън могат да се появят по всяко време на денонощието, дори през периодите, когато обикновено човек спи. Това може да включва както ранните сутрешни часове, така и късните часове през нощта. Епизодите на микросън обаче не са ограничени само до тези часове на денонощието. Те могат да се случат по всяко време, когато човек е лишен от сън.


Лишаването от сън може да бъде хронично или остро състояние, при което човек не спи достатъчно. Около 1 на всеки 5 зрели хора страдат от липса на достатъчно сън, което често води до:

  • Прекомерна сънливост през деня;
  • Раздразнителност;
  • Слабо изпълнение на задачите;
  • Забравяне

Липсата на сън също е свързана с:

  • Високо кръвно налягане;
  • Затлъстяване;
  • Сърдечен удар


Библиография:
American Academy of Sleep Medicine. Sleep deprivation
Olson E. How many hours of sleep are good enough for health?
Lenis G, et al. Detection of microsleep events in a car driving simulation study using electrocardiographic features