Често ли ви се случва да забравяте неща, за които сте категорични, че ги знаете? Случайно да отделяте по-малко от шест часа за сън на денонощие?

Липсата на достатъчно сън влияе на ясното мислене и е причина за трудното овладяване на емоциите. От друга страна съненото състояние, което е характерно при хората, които спят недостатъчно, възпрепятства изпълнението на служебните задължения, вреди на взаимоотношенията в семейството и в последствие е причина за проблеми в поведението като изменчиво, непостоянно настроение, сприхавост, раздразнителност и депресия. 
 

1. Не ценим съня

Рядко осъзнаваме, че липсата на сън е причина за разстройство на когнитивните способности и душевното здраве. Наложил се е стереотип на мислене, че сънят е трудно постижим лукс. Но от друга страна всеизвестен факт е, че когато сънят ни през нощта е непълноценен, през деня се чувстваме не в кондиция и обратното.

Пълноценният сън не е само условие за добро физическо здраве. Пълноценната почивка през нощта подобрява процеса на обучение, паметта и интуитивните ни способности.

По време на сън организмът се възстановява на клетъчно ниво.“, твърди д-р Бари Кракоу, медицински директор на център по изследване на съня в щата Ню Мексико и автор на книга за особеностите на съня. „Без пълноценна нощна почивка ние не сме в състояние да разбираме нуждите си не само в емоционален и духовен аспект, но и чисто физически.“, казва експертът.

Да поспим няколко часа повече носи полза, която малко хора осъзнават. В случай, че през седмицата се отделя средно само по 6 часа сън на нощ, организмът ще се доведе до пълно изтощение, категорични са специалистите.


 

2. Сънливостта – горчивото отражение на безсмисления работохолизъм

При недостатъчно сън, се чувстваме като в мъгла през деня. Според специалистите три са причините за това състояние:

  • 2.1. Сънливостта свежда на по-ниско ниво мисловните ни процеси. Учените са категорични, че състоянието води до слаба концентрация и внимание. При недостатъчно сън много по-трудно е да се съсредоточи мисленето, в резултат на което разсеяността става част от особеностите на личността. Естествено, това намалява способностите за изпълнение на задачи, тъй като е нарушено логическото причинно-следствено мислене или въобще процесът на мислене.

Взимането на решения е едно от най-трудните мисловни дейности при хората, които не отделят достатъчно време за сън. Дължи се на невъзможността да се осъзнае ситуацията и да се постъпи правилно.

  • 2.2. Сънливостта накърнява паметта. В научните среди предполагат, че връзката между нервите, които отговарят за паметта, укрепва по време на нощния сън.

Докато спим информацията, която сме поели през деня, се прехвърля в краткосрочната памет. По думите на Ейвълино Върсълс, професор от Висшето медицинско училище на Университета в Мериленд, това означава, че различните фази от съня играят различна роля за затвърждаването на новата информация в паметта. Когато се спи прекалено малко или неспокойно, този цикъл е нарушен, пояснява експертът.
 

Проблемът се задълбочава, тъй като през деня, заради съненото състояние, сме склонни да забравяме и разбираме погрешно постъпващата информация. Неспособността да се концентрираме отслабва паметта ни и в дългосрочен план. Когато не сме в състояние да се концентрираме, информацията от краткосрочната памет не може да се прехвърли в дългосрочната, твърди д-р Алисън Сибърн, от Медицинския център по съня на Стандфордския университет и ръководител на медицинска програма по терапия на безсънието и поведението.
 

  • 2.3. Непълноценният сън се отразява негативно на процесите на обучение. Липсата на сън рефлектира върху способностите да учим по два начина. Тъй като фокусирането на вниманието е затруднено, е много по-трудно да се възприеме информацията, вследствие на което процесът на учене е неефективен. Второ, липсата на сън въздейства негативно на паметта, чиято роля е основна в процеса на придобиване на знания и умения.

При децата липсата на достатъчно сън и сънливостта са причина за проява на синдрома с дефицит на вниманието и хиперактивност, което допълнително затруднява успешното им обучение. Освен че ги лишава от способността да се концентрират и да запомнят преподадения им материал в училище, на липсата на сън се дължи и отказът да се стараят и полагат усилия, което проличава силно при децата над 12-годишна възраст.

 

3. Забавени реакции

Големият риск при недоспиването и сънливостта са: забавените реакции.

Недостатъчното сън и сънливостта забавя реакциите, което създава сериозни проблеми и опасни ситуации при шофиране, изпълнение на служебните задължения или други действия, които изискват мигновена преценка и реакция. Според данни на националната служба за пътна сигурност в САЩ най-малко 100 000 пътни транспортни произшествия в годината се дължат на преумора (заспиване на волана), което съставлява една пета от общото им число.

NEWS_MORE_BOX

 


Да се шофира в състояние на преумора, при сънено състояние е равносилно да се шофира след употреба на алкохол с 8 промила в кръвта.
Употребата на алкохол и сънливостта са двоен проблем, когато се шофира, тъй като под въздействието на алкохола човек не е в състояние да контролира афектите от липсата на сън.


Най-висок риск от пътно-транспортно произшествие се наблюдава при младите хора, особено мъжете, както и при работещите на смени – нощни смени, с продължителност на работното време повече от 9 часа или нерегулиран режим на работа. Същото се отнася и до хората с нетретирани нарушения на съня като сънна апнея и нарколепсия.

Забавянето на реакции излага на опасност живота по различни начини. При проучване на Университета на Тексас в Остин от 2009 г. върху кадети от Американската военната академия се установява, че лишаването от сън затруднява отнасянето на информацията към едно цяло. Това е функция на мозъка, която отлага сериозно обмислянето на решение, което е от съществено значение в работата на пожарникари, полицаи, войници и други професии, при които има лишаване от сън.

 

4. Липсата на сън влияе на настроението и психо-емоционалното състояние

Липсата на сън е възможно да промени настроението и начина на изразяване. Типични прояви за хората, които се лишават от сън е да са раздразнителни и склонни на гняв. При тях се наблюдава намаляване на способността за справяне със стреса. Умората е свързана с повишена вероятност да се предизвика и попадне в пътно-транспортно произшествие или кавга с други хора.


Допълнителните извънработни часове, накърнената памет, лошо настроение и други функции на организма стават хронично състояние и начин на живот, който в дългосрочен план носи своите коварни последици на работното място и взаимоотношенията с хората.

Хроничното недоспиване е свързано с повишен риск от депресия. Според изследване от 2005 г. на Университета на Северен Тексас при хората с инсомния (страдащи от безсъние) има 10 пъти по-висока вероятност да развият депресия и 17 пъти по-висок риск да развият психично разстройство като тревожност, в сравнение с хората с пълноценен сън.

Според специалистите трудно може да се определи, кое състояние се е появило първо – липсата на сън или депресията. Обичайно за хората, намиращи се в депресия, е да имат нарушен сън. Вярно е и обратното, хората, които не спят пълноценно, показват склонност към депресиране. 
 

5. Признаци, по които се разбира, че сънят е недостатъчен

Тъй като при всеки човек нуждите от сън са различни, според специалистите най-добрият начин да се разбере дали продължителността на нощната почивка е достатъчна, е по това как се чувствате. Категоричен признак е, когато станете от леглото да не изпитвате отпуснатост, ленивост, съненост. Напротив, следва да сте зареден със сили и да сте енергичен през деня. Нормално е енергичността да намалее едва при наближаване на времето за лягане.

Д-р Кракоу предлага ежедневно да се оценяват способностите и качеството на живот. Задавайте си въпроса дали сте постигнали изпълнението на поставените от вас цели за деня, това е един от сигурните показатели дали сънят ви е достатъчен. Конфликти с колеги, зачестяване на ситуации, в които ръководителят постоянно напомня, обръща внимание или в които усещате, че губите концентрация, намаляването на обичайната за вас продуктивност, също са показател за това дали спите достатъчно.