Липсата на осветление в спалнята помага за добрия сън, но и значително понижава риска от някои заболявания.

 

Според ново изследване, по-възрастните мъже и жени, които използват нощни светлини или оставят телевизора, смартфона или таблета си включени в стаята докато спят, са по-склонни да страдат от затлъстяване, да имат високо кръвно налягане, както и диабет в сравнение с възрастните, в чиито стаи няма светлина през нощта.


 

Светлината през ноща не се открива в нормални условия. Тя повлиява на части от мозъка, които разграничават деня от нощта.

 

Когато човек спи при налично осветление в стаята, неговият нормален циркаден ритъм се нарушава, което с течение на времето може да има последици за неговото здраве.

 

В проучването са разгледани данни на над 550 души, включени в Чикагско проучване за здравословно остаряване. Те са на възраст между 63 и 84 години.

 

Участниците носят със себе си устройства, които измерват количеството на светлина в техния дом за една седмица.

 

От получената информация е установено, че по-малко от половината имат пет часа сън в пълен мрак. При другите се отбелязва малко светлина дори през най-тъмните пет часа на деня - по средата на техния сън през нощта.

 

Специалистите не могат да определят дали затлъстяването, диабетът и високото кръвно налягане са причината хората да спят на включена светлина или светлината е довела до развитие на тези състояния.

 

Въпреки това е установено, че хората, които спят в стая с налично осветление могат значително да нарушат своя нормален циркаден ритъм. В допълнение към съня, циркадният ритъм е от жизненоважно значение за превенцията на заболяванията и здравето на хората.

 

Светлината през нощта също може да бъде индикация за повишен физиологичен стрес, както и за проява на рисково поведение, като употреба на алкохол, наркотични вещества и други.

 

При неизбежна необходимост от осветление в стаята през нощта, специалистите препоръчват кехлибарена или червено-оранжева светлина, която е по-малко стимулираща за мозъка. Бялата и синята светлина трябва да бъде далеч от леглото.

 

Информация е публикувана в сп. Sleep.

 

Референции:

https://www.nia.nih.gov/health/good-nights-sleep