Един от най-често посочваните хронични проблеми на модерния човек е липсата на продължителен и пълноценен сън. Малко обаче се знае за факта, че пълноценността на съня ни се определя не само от неговото количество, но и от качеството му.

 

Дори да спим дълго, ако качеството на съня ни е ниско, ползите от него са минимални. Нещо повече – ще се появят рискове за здравето, съпоставими с тези при безсъние.


 

За да е максимално релаксиращ и ободряващ, сънят ни трябва да преминава през няколко отделни фази. Като най-съществена от тях се посочва т.нар. REM-фаза, или фаза на бързо движение на очите. Възможно е сънят ни да премине през REM-фаза няколко пъти в рамките на една нощ. Характерни за нея са 2 неща:

  • По време на REM-фазата тялото ни е най-близко до физиологичните особености, характерни за будното ни състояние;
  • Това е единствената фаза на съня, през която можем да сънуваме;

На база на тези особености специалистите по съня правят фундаменталното откритие, че наглед безобидно състояние като липсата на сънища може да означава, че сънят ни не е пълноценен, т.е. не преминава през REM-фаза.

 

Хроничната липса на сънища все по-често се асоциира с хроничното безсъние, а специализирано проучване показва, че последствията и при двете състояния може да бъдат сериозни. Заключението е на научен екип от университета в Аризона (САЩ). Той проследява състоянието на хора, които споделят, че сънят им редовно е лишен от сънища, а учените установяват, че причината е именно в липсата в него на фаза на бързо движение на очите.

 

NEWS_MORE_BOX

 

Проблемът може да е резултат от редица фактори, най-често – прием на определени лекарства, работа на смени, много късно лягане вечер, проблеми със секрецията на мелатонин или разстройство на биологичния часовник.

 

Според учените много от здравословните проблеми, които нормално асоциираме с безсънието, са резултат именно от липсата на REM-фаза в съня. Състояния като депресия, отпадналост, липса на концентрация, главоболие и др. може да се появят след едва няколко поредни дни с недостатъчно качествен сън. Така продължителната липса на сънища може да се разглежда като първи симптом за предстоящата им поява. В такива моменти се налагат бързи мерки за подобряване на съня – и количествено, и качествено.