Дълбокият сън е важен за доброто здраве. По време на дълбок сън тялото се възстановява и изчиства отпадни метаболитни продукти в мозъка. Когато човек не изпада в достатъчно дълбок сън, имунната му система може да започне да не функционира добре. Възможно е също да бъде изложен на по-голям риск от развитието на болестта на Алцхаймер, хронични заболявания и рак.


Обикновено човек може да разбере, когато не спи достатъчно дълбоко. Може също да има чести пробуждания или да изпитва твърде много преходи от дълбок към лек сън. Възможно е също така човек да се събужда напълно и когато става сутрин, все още да се чувства уморен. През целия ден човек може да изпитва сънливост или умора.


За съжаление няма лесен и точен метод за измерване на стадиите на съня. Това прави трудно да се разбере със сигурност колко дълбоко спи човек всяка нощ. Златният стандартен тест за диагностициране на проблеми със съня е полисомнографията. Това изследване измерва:


  • Електрическа активност на мозъка (включително стадиите на сън), която се измерва чрез електроенцефалография (ЕЕГ);
  • Мускулна активност;
  • Движения на очите;
  • Модели на дишане;
  • Нива на кислород;
  • Сърдечен ритъм, който се измерва с електрокардиография (ЕКГ);
  • Движения на краката

Има някои ограничения при този тест, тъй като самият той може да наруши съня и не е добре да бъде прилаган за дългосрочно наблюдение. Освен това изследването е скъпо и не е достъпно за всеки пациент. Тестът е много добър при измерване на дълбок сън, обаче не може да даде подробна представа за дългосрочното качество на съня.


Преносимите устройства, фитнес гривните и подобни приспособления са удобни за приложение и могат да бъдат използвани дългосрочно. Тези устройства използват няколко различни показателя за проследяване на съня, включващи:

  • Движение;
  • Сърдечен ритъм;
  • Нива на кислород (някои устройства);
  • ЕЕГ (някои устройства)

Преносимите устройства могат да дадат представа за моделите на сън на пациента. За съжаление обаче, тези показатели не могат да дадат достатъчно подробни данни за дълбокия сън. С течение на времето тези устройства може да станат по-точни и ще бъдат по-полезни за мониториране на дългосрочния сън.


Библиография:
Moser D, Anderer P, Gruber G, et al. Sleep classification according to AASM and Rechtschaffen & Kales: Effects on sleep scoring parameters
Mander BA, Winer JR, Walker MP. Sleep and human aging
Kryger M, Roth T, Dement W. Principles and Practice of Sleep Medicine, 6th edition