Какво е дълбок сън?

Дълбокият сън се нарича още като бавновълнов. Това наименование идва от бавните мозъчни вълни, наречени делта вълни, които мозъкът произвежда през това време.


Сънят с бавни вълни е най-дълбокият етап на съня. Нарича се още сън NREM (non-rapid eye movement) стадий 3. Този стадий се случва повече през първата една трета от нощта. Много е трудно събуждането на някого от дълбок сън.



Колко дълбок сън е необходим?

Хората на различна възраст прекарват различно време в дълбок сън. Децата прекарват повече време в този стадий от възрастните. Най-общо казано, децата и тийнейджърите в училищна възраст трябва да прекарват между 20-25% от времето си за сън в дълбок сън. Възрастните трябва да прекарват около 16-20% от времето си за сън в дълбок сън.


Проучванията показват, че хората прекарват по-малко време в дълбок сън с напредването на възрастта. Мъжете, с напредване на възрастта, обаче са склонни да имат много по-рязко намаляване на дълбокия сън, отколкото жените.


Какви са ползите за здравето от дълбок сън?

По време на дълбок сън тялото отделя хормон на растежа. Това е вещество, което помага за изграждането и възстановяването на тъканите.


Растежният хормон е жизненоважен за нормалния растеж в детска възраст, но също така е важен и за организма на възрастните. Той помага за развиването на мускулите след тренировка и ограничава ефектите от стареенето върху тялото. Повишеният приток на кръв към мускулите, който се случва по време на дълбок сън, подпомага тези процеси.


Дълбокият сън може също да играе роля в изчистването на отпадни вещества от мозъка, като протеин, наречен бета-амилоид, който се намира в необичайни количества в мозъка на пациентите с болестта на Алцхаймер. Премахването на този отпадък помага на мозъка да обработва и съхранява спомени. Дълбокият сън също помага на имунната система да функционира по-добре.


Какви са рисковете, свързани с липсата на дълбок сън?

Ясно е, че липсата на сън е вредна за здравето. Когато човек не спи достатъчно дълбоко, като цяло получава по-лошо качество на съня. Последствията от липсата на дълбок сън върху тялото и мозъка може да включват:


Болка


Липсата на дълбок сън може да влоши хроничната болка. Това може да се прояви по различни начини. Може дори да доведе до фибромиалгия – състояние, което се характеризира с болка, депресия и умора. Когато човек спи по-дълбоко, може да почувства по-малко болка.


Нарушен растеж


Децата с нелекувани нарушения на съня като сънна апнея получават по-малко дълбок сън. Дефицитът на дълбок сън пречи на освобождаването на растежен хормон. Това може да доведе до по-бавен от нормалния растеж. За щастие децата могат да наваксат растежа, след като получат лечение за своето нарушение на съня.


Деменция


Бета-амилоидни плаки се натрупват в мозъчната тъкан на пациентите с Алцхаймер. Липсата на дълбок сън може да попречи на процеса на изчистване на тези протеини. Това може да ускори развитието на болестта.


Имунна функция и хронични заболявания


Липсата на дълбок сън също може да навреди на имунната система. Възможно е развиването на по-чести заболявания като настинка или грип. Липсата на дълбок сън също може да увеличи риска от развитие на хронични заболявания като сърдечносъдови заболявания или рак.


Библиография:
Moser D, Anderer P, Gruber G, et al. Sleep classification according to AASM and Rechtschaffen & Kales: Effects on sleep scoring parameters
Mander BA, Winer JR, Walker MP. Sleep and human aging
Kryger M, Roth T, Dement W. Principles and Practice of Sleep Medicine, 6th edition