Че продължителното безсъние е опасно за здравето е ясно отдавна, но доскоро нямаше яснота откъде точно идва рискът – дали от краткия сън или от твърде дългия период на будуване. Това се оказва един от най-важните въпроси, вълнуващи експертите по съня и в последните години те усилено търсят отговор. Скорошна публикация в авторитетния журнал Proceedings of the National Academy of Sciences показва, че въпросът вече има отговор.

 

В опита си да изяснят дали по-опасен е много краткят сън, или много продължителното бодърстване, учените използват много интересен подход. Те проследяват 20 доброволци, които в продължение на 32 дни живеят в затворена среда с изкуствено скъсено до 20 часа денонощие. В рамките на тези 20 часа на участниците се осигуряват 5 часа за сън и 15 часа за бодърстване. За контрола е използвана група от същия брой хора, които също спят по 5 часа, но денонощието им е стандартно и будната фаза за тях е 19 часа. Целта на този интересен подход е да съпоставят последствията от краткия петчасов сън в условията на по-дълго и по-краткотрайно бодърстване.


 

В рамките на 32 дни е проследено общото състояние на участниците и в двете групи. Установено е, че забавянето на реакциите, сънливостта и общата отпадналост са еднакво сериозни за всички тях. Според учените това доказва, че много по-сериозна негативна роля за здравето има недостатъчният сън, а не по-изтощителният дневен режим.

 

Учените установяват още едно доказателство за това. Те съпоставят данните от изолираната група хора с 5-часов сън и 15-часово будуване с данните от още една контрола група. Хората в нея също са оставяни будни за по 15 часа на денонощие, но останалите 9 часа са прекарвали в сън. При тях са липсвали каквито и да било от оплакванията, регисатрирани при групата с 5-часов сън.

 

NEWS_MORE_BOX

 

Заключенията и от двете наблюдения са красноречиви. Краткият сън е негативен фактор, дори при по-скъсен период на бодърстване през деня. От друга страна, пълноценният сън може успешно да компенсира последствията от дори по-дългите периоди на будуване през деня. Дефицитът на сън, а не твърде дългият период, прекаран в будно състояние, е това, което пречи на доброто ни здраве и ни изтощава физически и психически.

 

Проучването представлява своеобразна стъпка напред към по-доброто разбиране важността на съня и последствията от безсънието. Дори прекарващите в пълно спокойствие своите дни се нуждаят от достатъчно дълъг сън за възстановяване на мозъка и за поддържане на нормалния ритъм на биологичния си часовник.