Има научни данни, че честите прозявки вечер са еволюционно наложено средство, което мозъкът използва, за да се охлади преди сън. Според учените охлаждането на мозъка улеснява заспиването и поддържането на съня. Не е случаен и фактът, че когато се събудим нощес, много по-лесно ни е да заспим отново, ако обърнем или завъртим възглавницата и положим морно чело върху по-студената й страна.

 

Всичко това доказва, че мозъкът обича по-хладната обстановка, което повдига въпроса за това колко топла трябва да бъде спалнята, за да ни е комфортно нощес и да спим по-добре.


 

Лекото понижаване на телесната температура вечер е естествен механизъм, предхождащ и улесняващ заспиването. Ако спалнята е по-прохладна, следва да заспиваме още по-лесно. И това е факт. Важно е да се отбележи, че прохладна, не означава студена.

 

Научни проучвания, отчитащи влиянието на температурата в спалнята върху съня, установяват, че най-пълноценен е сънят, когато въздухът е загрят до 18-19ºС. Освен максимално позитивен ефект върху съня тези температури подпомагат и поддържането на метаболизма нощем, поддържайки горенето на калории и забавяйки отлагането на мазнини. И тук изниква въпросът за общия комфорт на тялото при тези малко по-ниски от препоръчителните температури в спалнята.

 

Според проучванията постигането на пълноценен сън изисква да се осигури макисмален комфорт на тялото. При посочените по-горе условия е важно по-ниската температура в спалнята да не повлиява директно на температурата на кожата. Това изисква тялото да е добре изолирано с постелята. Достатъчно е вдишваният въздух да е хладен за комфорт на мозъка.Комфортът на тялото изисква то е да добре завито.

 

NEWS_MORE_BOX

 

Това ще позволи на мозъка да насочи дейсността си изцяло към поддържане на съня и да не се грижи за допълнително затопляне на тялото и най-вече крайниците.

 

Предпочитанията към температурата в спалнята, разбира се, са индивидуални. Всеки може да прецени при какви условия спи най-добре. Важно е да се има предвид, че именно неподходящата температура в спалнята и най-вече когато тя е прекалено топла, е сред най-честите и подценявани причини за проблеми със съня.

 

За спокоен сън дръжте ръцете и краката топли, а умът – хладен. Всеки трябва да намери баланса за себе си.