Количеството сън, което се получава всяка нощ може да повлияе на цялостното здраве – от теглото и метаболизма до мозъчните функции и настроението. Количеството сън може да варира в зависимост от социалния живот, работния график, семейните задължения, емоционалното и физическо здраве, както и от редица други фактори.


Националната фондация за съня в САЩ предполага, че е най-добре да се ляга между 20:00 ч. и полунощ. Точното време зависи от това, кога човек е склонен да се събужда сутрин, а другото съображение е продължителност сън, което му е необходимо.


Колкото по-добро качество на съня се получава през нощта, толкова по-малка е вероятността да се изпитва сънливост през деня. Циркадният ритъм също е фактор, който определя лягането и събуждането сутрин. След като се свикне да се ляга и става по едно и също време всеки ден, мозъкът се адаптира към този график. Така че е препоръчително да се ляга и става всеки ден по-рано, за да може тялото и мозъкът да са добре отпочинали, а човек да се чувства по-свеж през деня. Този модел съвпада с изгряването и залязването на слънцето, а това се установява с чувството за сънливост след залязването на последните лъчи и събуждането след изгряване на първите лъчи.



Според редица проучвания възрастните от 18 до 64 години се нуждаят от 7 до 9 часа сън през нощта. Въпреки това, нуждите от сън за всеки човек са различни дори в рамките на една и съща възрастова група. Някои хора се нуждаят от поне 9 часа сън на нощ, за да се чувстват добре отпочинали, а други – 7.


Например, ако се ляга в 22:00 ч. и се става в 06:00-07:00, се спи 8-9 часа, което е идеалният вариант. Според някои изследователи обаче твърде ранното лягане не е за предпочитане, тъй като опитът за принудително заспиване може да причини емоционално раздразнение. Въпреки че някои хора се нуждаят от 7 часа, а други от 9, недоспиването или прекаленото количество сън пък са свързани с някои неразположения като раздразнителност, депресия, повишен риск от сърдечни заболявания и други.