Мелатонинът е хормон, който помага за регулиране на циклите на съня. Въпреки че се произвежда по естествен път от тялото, мелатонинът може да се приема и под формата на добавки. Когато мелатонинът се приема като добавка, е възможно предозиране.

 

Когато човек започне да страда от нарушения на съня или джет лаг, приемът на мелатонин може да помогне за възстановяване на цикъла на съня и ререгулиране на циркадния ритъм (биологичния ритъм) на тялото. Циркадният ритъм е 24-часовият цикъл на организма, при който се извършват повтарящи се, вътрешни за тялото биологични процеси. Някои случаи, които могат да оправдаят употребата на мелатонин, включват тези, при които се нарушава графикът на съня на човек, като например работа на смени.


 

Естествено образуващият се в организма мелатонин е предназначен да подпомогне регулирането на циркадния ритъм. Хормонът контролира циклите на сън и събуждане. Когато настъпи нощта, мозъкът получава сигнал да започне да произвежда мелатонин, за да подготви тялото за сън.

 

Въпреки това, тъй като мелатонинът действа като антиоксидант, той също така предпазва от някои видове рак, както и от невродегенеративни заболявания. Мелатонинът може да бъде от полза по различни начини, включително:

  • Подобряване на цикъла за сън-будност;
  • Помага за заспиването;
  • Контролиране на нарушения на съня като безсъние;
  • Регулиране на циркадния цикъл при хора, които са слепи или работят през нощта;
  • Предотвратяване и лечение на джет лаг;
  • Предотвратяване на оксидативния стрес (натрупването на свободни радикали) в тялото, който може да доведе до възпаление, увреждане на клетките и да увеличи риска от развитие на хронични заболявания като рак;
  • Подпомагане на правилното функциониране на имунната система чрез активиране на клетки, борещи се с болести, известни като естествени клетки убийци и Т-лимфоцити;
  • Намаляване на риска от развитие на невродегенеративни заболявания като болестта на Алцхаймер

Продължава да се води дебат относно ефективността на приема на добавки с мелатонин. Необходими са повече изследвания на ползите и рисковете от тяхната дългосрочна употреба.

 

Случайната, краткосрочна употреба на мелатонин се счита за безопасна. Въпреки това, когато човек избере да приема мелатонин, за да му помогне да спи, той може да изпита някои неблагоприятни реакции. Страничните ефекти от приема на мелатонин като добавка могат да включват:

  • Главоболие;
  • Гадене;
  • Умора;
  • Световъртеж.

Референции:
1. Kostoglou-Athanassiou I. Therapeutic applications of melatonin
2. NIH National Center for Complementary and Integrative Health. Melatonin: what you need to know
3. Sleep Foundation. Melatonin overdose
4. Verywell Health. Can You Overdose on Melatonin?