Според някои теории хъркането води началото си като умение, необходимо за оцеляването на древните хора. Идеята е, че силното хъркане имитира рева на зверовете, което би могло да уплаши нощните хищници или някои недоброжелатели.


Специалистите обясняват, че действителната причина е наличието на голямо количество мека, месеста тъкан в устата и гърлото, като език, мъжец, сливици. Тъй като въздухът прави усилие да премине през меките препятствия, те вибрират, а резултатът е добре познатата "нощна серенада".


Статистиката сочи, че близо един на всеки четирима мъже и една на всеки седем жени хъркат често през нощта. В някои случаи хъркането не е просто неприятен нощен шум, а може да бъде знак за сериозно и опасно нарушение на съня, познато като сънна апнея.


Много от хората, страдащи от подобни проблеми по време на сън, стигат до отчаяние и търсят помощ от специалист, обяснява Розалин Картрайт – директор на Центъра за нарушения на съня, Чикаго, САЩ.


Картрайт препоръчва първо да се опитат най-леките терапии. Излишните килограми и консумацията на алкохол например са от голямо значение за хъркането.


Ако пациентът свали килограми и ограничи алкохолните напитки, ще постигне забележителен успех по отношение на тишината и спокойствието през нощта, обяснява още Розалин.
 

 

NEWS_MORE_BOX

 


Всичко това изисква време и самодисциплина и много от хората, които се сблъскват с проблема, търсят помощ от специалисти. От друга стана, се създават все повече технологии, предназначени да ограничат хъркането, включително и хирургическа намеса.


Според Картрайт нови дентални устройства против хъркане, които се състоят от части, поставяни в устната кухина по време на сън, са ефективни най-вече при хората, които спят по гръб.


Проблемът на спането по гръб е, че езикът може да застане върху гърлото и да блокира пътя на въздуха. Така хъркането се засилва.


Розалин обаче има свое изобретение, предназначено да спре неприятния проблем. То се състои от една бяла тениска, на предната част на която е изобразен символът Ин-Ян. От задната й страна пък, по протежение на гръбначния стълб, се зашиват в джобове 3 – 4 тенис-топки.


Идеята е топките да предпазват от обръщане по гръб, което значително намалява хъркането.  В период от 7 – 8 седмици хората, които използват тениската, се научават да спят на една страна. Тогава те вече нямат нужда от нея.