Какви са страничните ефекти на ярките сънища?

Обикновено ярките сънища не са причина за притеснение. Понякога те могат да се случват само през определена част от живота на човек. Ярки сънища, които са негативни, особено ако продължават седмици или месеци, могат да бъдат емоционално натоварващи и нарушаващи съня, а това може да доведе до здравословни проблеми. Някои често срещани странични ефекти на живите сънища включват:


Сънливост през деня, която може да причини проблеми с концентрацията и паметта и това да повлияе на производителността в училище или на работа. Сънливостта може дори да повлияе на способността за изпълнение на ежедневни задачи, като шофиране.



Ярките сънища могат да бъдат емоционално изтощителни, да причинят депресия или симптоми на тревожност. Това може да бъде особено голям проблем, ако периодът на ярките сънища продължава дълго време.


Ярките сънища могат да доведат до съзнателно или подсъзнателно избягване на лягането и отлагане на заспиването поради страх от сънуване на лош сън.


Суицидни мисли или опити за самоубийство. Някои хора съобщават за мисли за самоубийство, които са били породени от обезпокоителни сънища. При това положение е необходимо търсенето на помощ от специалист.


Какво включва терапията при ярките сънища?

Невинаги е възможно да се определи точната причина за появата на ярките сънища. В много случаи тези сънища изчезват с времето, но ако те причиняват емоционален стрес или физически проблеми, може да бъде предприето лечение или промени в начина на живот.


Лечение на здравословен проблем


Ако ярките сънища са причинени от основно психическо или физическо здравословно състояние, рискът от възникването им може да бъде намален, като се лекуват тези основни състояния.


Здравословен начин на живот


Пълноценното хранене, поддържането на здравословно тегло, достатъчното количество сън, придържането към редовен график на съня, приемът на достатъчно вода и грижата за психичното здраве могат да помогнат за предотвратяване на появата на ярките сънища.


Справяне със стреса и безпокойството


Всеки човек е засегнат от стрес и безпокойство, но някои хора се справят по-добре с тях от други. При твърде високи нивата на стрес и тревожност може да бъдат приложени:

  • Медитация;
  • Техники за релаксация, като дълбоко дишане;
  • Арт терапия;
  • Упражнения

Лекарства


Повечето лекари не препоръчват използването на лекарства за лечението на ярки сънища. Въпреки това, в случай на кошмари, предизвикани от травма, като посттравматичен стрес, лекарят може да обмисли предписването на медикаменти за сън или лекарства при тревожност.


Библиография:
Perlis ML, et al. Mood regulation, dreaming and nightmares: Evaluation of a desensitization function for REM sleep
Rassin E, et al. When dreams become a royal road to confusion: Realistic dreams, dissociation, and fantasy proneness