Сънят не е просто пасивна почивка. Организмът ни го използва за възстановяване и нарастване, а системното недоспиване може да има сериозни последици за здравето. Много изследвания са установили, че при хронично лишаване от сън рискът от фатални сърдечносъдови заболявания може да се удвои, освен това се понижава функцията на имунната система, а опасността от наднормено тегло и затлъстяване нараства с 30%.

 

Учените твърдят, че хората, които спят по-малко от 5 часа на нощ са изложени на 15% по-голям риск от смърт от онези, които спят достатъчно– поне 7 – 8 часа на нощ. Ето някои от най-честите проблеми, които се появяват при постоянно недоспиване.


 

Торбички под очите. Нивата на хормона на стреса – кортизол се повишават, което силно повишава кръвния поток към кожата. В резултат на това се получават тъмни, подпухнали торбички под очите. Там кожата е тънка и за това се получават подпухвания.

 

Загуба на преценка и лабилност. Резултати от компютърна томография показва, че при постоянно недоспиване амигдалата в мозъка, която регулира емоциите, реагира по-остро на негативни събития като стрес, инциденти и т.н. В такива случаи способността за вземане на решения е силно нарушено. Има данни, че биполярното разстройство също е свързано с нарушения в съня.

 

Диабет. Когато сте изморени и недоспали, глюкозата се усвоява много по-бавно. В резултат на повишените нива глюкоза се увеличава риска от развитие на диабет тип 2.

 

Сърдечни заболявания. Те са едни от най-често срещаните проблеми в резултат от недостатъчно сън. Сложните взаимодействия между хормоните на стреса, повишеното кръвно налягане и забавеният метаболизъм на глюкозата увеличава риска от сърдечни заболявания като съдови инциденти и хипертония.

 

Затлъстяване. Редовното недоспиване повишава нивата на хормона грелин (хормонът на апетита). Повишените му нива водят до повишаване на апетита с до 25%, при това човек посяга към храни с повече въглехидрати и добавени захари.

 

Болки в мускулите и тикове. Невротрансмитерите в синапсите се натрупват с дневната активност. Ако не спим достатъчно, за да се регулират, се появяват неконтролируеми тикове и болки в мускулите.