Холестеролът играе жизненоважна роля в подпомагането на организма да произвежда витамин D и определени хормони и дори в образуването на клетъчните мембрани.


Има различни видове холестерол. Липопротеинът с ниска плътност (LDL) е холестерол, който често се свързва с отрицателни ефекти върху здравето. Състои се от повече мазнини, отколкото протеин. Прекалено много от него може да се натрупва и да образува липидни плаки в артериите, което води до сърдечносъдови заболявания.


Липопротеините с висока плътност (HDL), от друга страна, имат способността да изсмукват излишния холестерол. Той доставя първо необходимото на тялото и след това почиства всичко, което би довело до натрупване.



Според различни проучвания както прекалено многото, така и твърде малкото сън имат отрицателно въздействие върху нивата на липидите в организма. Сън по-малко от пет часа през нощта повишава риска от високи нива на триглицериди (молекули, които се намират в кръвта, а високата им концентрация се свързва с висок риск от сърдечно-съдово заболяване) и ниски нива на HDL холестеролът („добрият холестерол”) при жените. Сънят с продължителност, по-голяма от осем часа, също има подобен резултат. Мъжете не са толкова чувствителни към количеството на съня както жените.


Твърде малкото количество сън също води до високи нива на LDL холестерола (който допринася за натрупване на мазнини в артериите). Според проучвания, хората, които спят по-малко от шест часа всяка вечер, значително повишават риска от развитие на сърдечносъдови заболявания. Освен това учените разкриват, че хъркането има връзка с по-ниски нива на „добрия” HDL холестерол.


Здравето на младите хора също се влияе от връзката между холестерола и съня. Учените смятат, че недоспиването води до увеличаване на апетита към храни с високо съдържание на холестерол, намаляване на физическата активност и повишени нива на стрес. Установено е, че нивата на холестерол се подобряват с всеки допълнителен час сън до достигането на 8 часа.

 

В повечето от тези изследвания, обаче, се отчитат и други вредни фактори от начина на живот, които също допринасят за високите нива на холестерола. Някои от хората с лоши навици за сън също се занимават и с други вредни дейности, които биха могли да повишат риска, като - тютюнопушене, неправилна диета или застоял начин на живот.

 

Библиография:
Gangwisch, J. E., Malaspina, D., Babiss, L. A., Opler, M. G., Posner, K., Shen, S., … Ginsberg, H. N. Short sleep duration as a risk factor for hypercholesterolemia: Analysis of the national longitudinal study of adolescent health. Sleep
Mosca, M., & Aggarwal, B. Sleep duration, snoring habits, and cardiovascular disease risk factors in an ethnically diverse population. Journal of Cardiovascular Nursing