Съвременните проучвания показват, че позата, в която спим, влияе на качеството на съня ни много по-сериозно, отколкото предполагаме. Освен че често се събуждаме с изтръпнал крак или ръка, защото позата на съня ни води до притискането им, вече е сигурно, че и някои от проблемите със съня също може да са провокирани от положението на тялото ни нощем.

 

Макар да не могат да препоръчат поза на съня, която да пасва на всички хора, експертите вече може да посочат основните недостатъци на най-предпочитаните пози за сън и как те повлияват качестото на съня. Данните са събрани след мащабно проучване сред хора, които спят добре и такива, които се борят със сериозни проблеми със съня. На база на тези данни експертите посочват 3-те пози по време на сън, които подсигуряват най-пълноценна нощна почивка за тялото и ума.


 

Спане по гръб
Това не е най-популярната поза за сън, но изследванията показват, че тя осигурява оптимална позиция за тялото, за снемане на физическата умора. При спане по гръб се осигурява максимална почивка за главата, шията, гръбнака и вътрешните органи. Неутралната позиция на всички зони на тялото при спане по гръб е идеална предпоставка за дълбок сън, непрекъсван от среднощни събуждания.

 

Спане настрани
Проучванията установяват, че спането на една страна е най-полезно за мозъка – за пълна почивка и възстановяване на мозъчните функции през нощта. Тази поза се препоръчва за улесняване на заспиването и подобряване на съня при хора, които хъркат или страдат от сънна апнея. Полезен трик: за подсигуряване на оптимална позиция на тялото при спане настрани, поставяйте възглавница между коленете си – ще усетите разликата.

 

Интересна особеност на спането на една страна е, че тази поза се препоръчва при бременни за подисгуряване оптималния приток на кръв към плацентата и плода. Важно е бременните да спят по възможност на лявата си страна.

 

NEWS_MORE_BOX

 

Спане по корем
След като разгледахме двете най-препоръчвани пози за подобряване на съня, ще разгледаме и тази, която експертите считат за разрушител не само пълноценния сън, но и на доброто физическо здраве. Спането по корем натоварва врата и мускулите на гърба и често е скрита причина за хроничните проблеми със съня дори когато няма физическа болка сутрин.

 

За подобряване качесвото на съня при хората, предпочитащи да спят по корем, се препоръчва поставянето на възглавница под корема или гръдния кош, като допълнение на възглавницата, на която полагат морно чело вечер.

 

Предпочитаната поза за сън е поредното доказателство за това колко различни са хората. Общото между всички тях в случая е желамието за по-дълбок и пълноценен сън. Той може да бъде постигнат с всяка от посочените пози, стига да подсигурявате максимално неутрална позиция на тялото си и особено на врата, гърба и главата.

 

Защото основните проблеми със съня идват именно от напрягането на мускулите в тези зони на тялото нощем.