За предотвратяването или намаляването на джет лаг може да помогне спазването на някои съвети и стратегии.


При пътуването на далечни разстояния е добре пътуващият да се опита за спи в самолета, ако пътува на изток и навлиза в нов ден. Добре е да се вземат тапи за уши и маска за очи за намаляването на шума и светлината.


Ако пътуващият пристига на дестинацията си, докато там още е нощ, е препоръчително да се опита да остане буден няколко часа преди да кацне.



Добре е да се избере полет, който пристига на дестинацията рано вечерта. По този начин оставането буден, докато дойде време за лягане в новата часова зона, не е толкова трудно.


Ако времето за лягане е твърде далеч и пътуващият има нужда от дрямка, тя трябва да трае не повече от 20 до 30 минути. Спането по-дълго от това може да попречи на съня по-късно през нощта.


Както при спортистите, добре е пристигането до дестинацията да стане няколко дни по-рано, за да може да има време, в което да се свикне с часовата зона преди всяко голямо събитие или среща, която е планирана.


Ако полетът със самолет е на изток, хубаво е да се свикне да се става от сън, няколко часа по-рано, няколко дни подред преди заминаването. Ако полетът е на запад, необходимо е да се направи обратното – трябва пътуващият да навикне да остава буден до по-късно и да се събужда по-късно, това би помогнало да се настрои дори преди пътуването.


Препоръчително е избягването на алкохола и кофеина в деня преди полета и в деня на самия полет. Тези напитки могат да повлияят на биологичния часовник и да попречат на съня и в крайна сметка те могат да влошат симптомите на джет лаг.


Трябва да се избягват солени и сладки храни, докато трае пътуването. Пътуващият трябва да остане хидратиран и да консумира повече пресни плодове и зеленчуци.


Също така трябва да се избягва преяждането. Балансираната диета може да помогне за намаляване на някои симптоми на джет лаг, като - лош сън, умора, подуване на корема и разстроен стомах.


Седенето по време на полет е неизбежно, но и малкото раздвижване може да помогне за по-добрият сън. Пътуващият е добре да опъне краката си, когато може и да се изправи, само когато е безопасно да го направи. При смяна на полети, разходката из летището може да бъде полезна вместо седенето при чакането за заминаване.


Добре е да се избере пиенето на билкови чайове без кофеин вместо кафе. Изследванията показват, че пиенето на чай от лайка преди лягане може да помогне за подобряване на заспиването и качеството на съня.


Библиография:
Fowler PM, et al. Greater effect of east vs. west travel on jet-lag, sleep and team-sport performance
Choy M, et al. Jet lag: Current and potential therapies