Според проучване, публикувано в издание на неправителствената организация Cochrane Collaboration, ежедневният прием на 0,5 до 5 mg мелатонин помага на организма да се справи със стреса от бързото преминаване през няколко часови зони.


Голямата часова разлика сериозно нарушава биологичния ни ритъм и може да причини главоболие, умора, отпадналост, замаяност, сънливост или безсъние. Адаптацията ни може да отнеме седмица и допълнително се затруднява ако не сме се наспали преди полета, ако се дехидратираме вследствие от приема на алкохол или върнем часовника назад, пресичайки повече от 4 часови зони в западна посока.


Причината за дискомфорта се крие в това, че дългите полети объркват биологичния ни часовник, отговорен за съня и събуждането. Той представлява група клетки в хипоталамуса, наречена супрахиазмално ядро, и се регулира от светлината, която попада върху ретината и по очен нерв изпраща сигнал до ядрото. Супрахиазмалното ядро от своя страна оказва влияние върху производството на хормона мелатонин от епифизата. Неговата секреция се увеличава на тъмно и регулира телесната ни температура по време на сън.


NEWS_MORE_BOX

 

Мелатонинът вече се синтезира изкуствено и се продава под формата на таблетки по 1, 3 или 5 mg като лекарствено средство срещу безсъние. Според ново проучване приемът на 0,1 до 5 mg мелатонин преди лягане може да ни помогне да преодолеем дискомфорта от часовата разлика, тъй като ни помага да заспим по-бързо, подобрява качеството на съня и ни прави по-малко сънливи на сутринта.


Учените обаче предупреждават, че приемът на мелатонин е противопоказен за хора, страдащи от епилепсия или нарушения в съсирване на кръвта. Това, което и те могат да направят, за да настроят по-бързо биологичния си часовник, е да прекарат три часа на тъмно след полет на изток или три часа на дневна светлина след полет на запад.