Хората, които използват таблет 30 минути преди заспиване се чувстват по-малко сънливи и при тях се наблюдава различна електрическа активност в мозъка им по време на сън, в сравнение с тези, които четат от хартиена книга. Това е установило скорошно проучване.
 
Времето необходимо за заспиване и времето на сън обаче е подобно и в двата случая.
 
„Тъй като светлината има възбуждащо влияние, наблюдаваме по-ниска сънливост при използването на таблет, отколкото при четенето на нормална книга.“, обяснява водещият автор на изследването Ян Гронли от Университета в Берген, Норвегия.
 
Учените са открили закъснение от 30 минути във възстановителните процеси по време на сън, при хората, които четат от таблет.
 
В проучването са взели участие 16 непушачи на възраст между 22 и 33 години, които използват таблети и не са имали предишни психични разстройства или проблеми със съня.
 
Една седмица преди изследването те са били инструктирани да се придържат към редовния си режим на сън и събуждане.
 
По време на проучването, участниците е трябвало да спят единствено в собствените си легла. Учените са направили полисомнографски записи в продължение на три нощи.
 
В първата са събрали информация за това как протича обичайният сън на участниците, във втората как протича сънят, ако са използвали таблет 30 минути преди заспиване и в третата, ако са чели от хартиена книга.
 
Полисомнографските записи, както и електроенцефалограмите, които са измерили електрическата активност на мозъка са събрали данни  за ефективността на съня, процентът време, прекаран във всеки етап на съня, както и за други аспекти на качеството на съня в периода между загасването на светлината и събуждането.
NEWS_MORE_BOX
 
 
След изследванията участниците са заявили, че са се чувствали по-сънливи при четене на хартиена книга.
 
След използването на таблет, ЕЕГ изследването е отчело забавяне и намаляване на времетраенето на дълбокия сън.
 
И тъй като изслеедователите са наблюдавали само ефектът от използването на таблет, те не биха могли да я сравнят с обичайната светлина в спалнята. Някои електрически крушки също отделят такъв вид светлина, която би могла да доведе до смущения в съня.
 
Специалистите препоръчват да не се използват електронни устройства преди заспиване, както и да не прекарваме време в социалните мрежи, за да избегнем смущения на съня.