Често вечер, вместо да заспим, ние просто лежим в леглото и мислено се връщаме към неприятните преживявания от изминалия ден.  Обикновено се боим от идването на сутринта, но ни се иска и нощта да свърши по-бързо.



Подобно преживяване се определя като "инсомния", или липса на сън. Инсомнията е най-често срещаният проблем, свързан със съня, обяснява д-р Джон Клайн от САЩ. Статистика, направена в САЩ, констатира, че всеки трети жител страда от състоянието.



Безсънието може да бъде остро или хронично. Освен това то е променливо както в своето проявление, така и в последиците, които причинява. Състоянието е по-често срещано сред жените, хората с хронични здравословни проблеми, тези, които имат психични разтройства, както и при по-възрастните хора.


 


Будуването през нощта е неприятно преживяване, което оказва голямо влияние върху живота ни, тъй като, поради липса на почивка, съсредоточаването и изпълнението на ежедневните задачи става трудно, повишава се и рискът от депресия.



Безсънието пречи на обичайното функциониране на онези системи в мозъка, които поддържат съня. Инсомнията може да бъде симптом, предизвикан от различни здравословни състояния, а може и да не се дължи на конкретен проблем.

 

 

NEWS_MORE_BOX


Първичната инсомния представлява нарушение на съня, което трае месец, или повече, и води до изтощение. Коморбидната инсомния е друга разновидност на състоянието. То може да се дължи на проблеми при навиците, свързани със съня. Определени медикаменти също биха могли да доведат до коморбидно безсъние, а също така и психически разтройства.



Хората, страдащи от безсъние, са склонни несъзнателно да преценяват времето, за което ще заспят, и подценяват това, през което са заспали.



Лечението би могло да бъде ориентирано в две насоки – прием на медикаменти или терапия, насочена към опознаване на поведението. Те могат да бъдат използвани по отделно или в комбинация, в зависимост от вида на състоянието, а прибегне ли се до лечение, то би следвало да се назначи от специалист.