Говоренето насън (сомнилоквията) е безобидно състояние, което е по-често срещано при деца и мъже и може да се появи в определени периоди от живота на човек. Състоянието не изисква лечение и в повечето случаи говоренето по време на сън отминава от само себе си.

 

Сомнилоквията може да бъде хронично или временно състояние. Също така говоренето насън може да изчезне и да липсва в продължение на много години и след това да се появи отново.



Препоръчително е да бъде потърсена консултация с лекар, ако говоренето насън пречи на съня на пациент или на съня на неговия партньор. Говоренето по време на сън обикновено не представлява сериозно медицинско състояние, но има ситуации, когато може да е подходящо да бъде посетен лекар.


Ако сомнилоквията е толкова тежка, че пречи на качеството на съня на пациент или предизвиква прекалено изтощение, заради което пациентът не може да се концентрира през деня, важно е да бъде посетен лекар. В редки ситуации може да възникне говорене насън заедно с по-сериозни проблеми, като психично разстройство или нощни припадъци.


При подозрения, че говоренето на сън е симптом на друго, по-сериозно нарушение на съня, като ходене по време на сън или сънна апнея, е полезно да бъде потърсена лекарска помощ. Говоренето по време на сън по-късно в живота може да бъде причинено от основно състояние.


Няма известно лечение за говоренето насън, но специалист по медицина на съня може да помогне на пациент да контролира състоянието. Специалистът по медицина на съня също може да помогне на пациент да получи нужната почивка през нощта.


Когато партньорът на човек страда от сомнилоквия, може също да бъде полезно да бъде потърсен специалист, който да даде препоръки за управляване на състоянието. Някои препоръки, които може да бъдат пробвани, са:

  • Спане в различни легла или стаи;
  • Носене на тапи за уши;
  • Използване на машина за бял шум в стаята, за да заглуши говоренето

Някои промени в начина на живот също могат да помогнат за контролиране на говоренето насън:

  • Избягване на употребата на алкохол;
  • Избягване на тежки и мазни храни преди лягане;
  • Създаване на редовен график за сън и навици, които може да помогнат на мозъка да премине в състояние на сън по-лесно


Библиография:
National Center for Biotechnology Information (NCBI). Callamel, M. J. Sleep talking
National Center for Biotechnology Information (NCBI). Sehgal, A., & Mignot, E. Genetics of sleep and sleep disorders
Healthline. Everything You Should Know About Sleep Talking