Най-драматични промени в съня настъпват по време на юношеството. Те са свързани с продължителността на съня и времето, по което тийнейджърите спят. Времето на заспиване може да се промени съществено при младежите, и да се измести един, два часа след нормалното време за сън при малките деца и възрастните. (Към първа част на материала)

 

Тази промяна е характерна за повечето тийнейджъри и се дължи на хормоналните промени. Много често през пубертета се наблюдава цялостно забавяне на дневните задължение. Обикновено денят на младежа започва по-късно, съответно заспиването също се отлага с няколко часа.


 

Има твърдения, че през юношеството се променят навиците за сън и ранното заспиване става трудно постижимо и постепенно техният час за заспиване се измества с около 2 часа след обичайното за децата време за сън. И въпреки това не бива да се практикува твърде късното заспиване в тази възраст.

 

Сънят между 23 и 6 часа е най-полезен за мозъка. Тийнейджърите имат нужда от пълноценен сън, за да осигурят нужната почивка на тялото и мозъка.
 

Зрялост. След 20-годишна възраст хората се връщат към нормален режим на сън. Продължителността на съня вечер е между 7 и 9 часа. Заспиването вечер е около 22 – 23 часа. Сутрешното събуждане е около 8 – 9 часа. Повечето хора в зряла възраст нямат нужда от следобеден сън.

 

Сънят все още остава изключително важен. В този период много хора са заети с учене и работа и много често се наблюдава недоспиване. Повечето млади хора не усещат увреждащото действие на липсата на сън и се чувстват добре, но системното недоспиване оказва своя неблагоприятен ефект в дългосрочен план. Недоспиването може да причини мозъчни увреждания, нарушения в съня и зрението.

 

Старческа възраст. В този период от живота също настъпват сериозни промени в режима на съня. След 55 – 60 години рязко намалява нуждата от сън. Често се наблюдават нарушения на съня, които включват трудно заспиване или често събуждане през нощта.

 

Проблемите със съня се дължат на хормонални промени и съпътстващи заболявания при възрастните хора. Доказано е, че нивата на мелатонин (хормонът, отговорен за заспиването) в мозъка на възрастен човек са многократно по-ниски от тези на човек в зряла възраст.