Фалшивите събуждания могат да предизвикват смущаващи преживявания, особено ако се случват често. Ако те станат проблем, който се появява редовно или пречат на човек да спи спокойно, може да се наложи консултация със специалист.


Според някои теории, мозъкът подготвя съзнанието по време на REM фазата на съня, използвайки вътрешното възприятие на човек за външния свят, в който в действителност живее. Този изграден вътрешен модел служи като отправна точка на сънищата. Повечето сънища включват множество други елементи, които ги правят да изглеждат много по-малко реалистични.


Фалшиви събуждания могат да се случат, когато хиперароза (повишена бдителност), по време на REM фазата на съня, предпазва от изпитване на по-типични, нереалистични сънища като тези, включващи летене, падане и други сюрреалистични събития. Вместо това тези сънищата могат да се базират на по-конкретни спомени от познатата обстановка и ежедневието на човека.



Колкото и странни да са фалшивите събуждания, обикновено те не представляват причина за притеснения за здравето. Няма доказателства, които да сочат, че фалшивите събуждания се появяват като симптом на някакво физическо или психическо разстройство.


Въпреки това си струва да бъде обърнато внимание на всяко необичайно събитие, което редовно нарушава съня. Фалшивите събуждания могат да възникнат заедно с други симптоми, за които има по-сериозна причина. Някои от тези симптоми включват:

Подобряването на качеството на съня през нощта може да помогне за намаляването на честотата на фалшивите събуждания. Някои общи насоки за по-добър сън включват:

  • Изключване на телефона и друга електроника поне 1 час преди лягане;
  • Използвайте на калкулатор за сън, за да бъде изчислено количеството на необходим сън;
  • Отделяне на малко време за отпускане преди лягане

Проблемите с психичното здраве, като тревожност и депресия, също могат да допринесат за смущаващи сънища и да повлияят на качеството на съня. Полезно е консултирането с терапевт при симптоми на нарушено психично здраве, които не се подобряват след седмица или две, особено ако се появят и промени в настроението заедно със симптоми, засягащи физическото здраве.


Библиография:
Green C, et al. Lucid dreaming: The paradox of consciousness during sleep
Denis D. Relationships between sleep paralysis and sleep quality
Buzzi G. False awakenings in lucid dreamers: How they relate with lucid dreams, and how lucid dreamers relate with them