Какво е джет лаг?

Джет лаг се случва, когато естественият часовник или циркадният ритъм на тялото е нарушен при пътуване до различна часова зона. Това временно състояние на съня влияе на нивото на енергия и състоянието на бдителност. Човешкото тяло е синхронизирано спрямо 24-часов цикъл. Тялото следва биологичния си часовник, за да изпълнява специфични биологични функции, като освобождаване на хормони, които помагат при заспиване, или повишаване на телесната температура, което помага на човек да се събуди при започването на деня.


Джет лаг, който се нарича още десинхроноза или циркадна дисритмия, е временен, но може да причини затруднения по много начини. Той може да причини:


Тези симптоми не са опасни, но могат да повлияят на благосъстоянието на човек. Подготовката за реактивно закъснение (състояние, което се описва с разстройства в денонощния ритъм на съня) и евентуалното му предотвратяване може да помогне да се предотврати ефектът на това често срещано разстройство при следващи пътувания.

Какви са причините за джет лаг?

Джет лаг нарушава биологичния часовник на тялото поради различни причини. При пътуване, биологичният часовникът на тялото може вече да не се съобразява с времето в новото местоположение. Може да се помогне на тялото да се подготви за новата часова зона чрез сън в самолета, но има фактори, които затрудняват съня по време на пътуване. Те включват - температура, шум и ниво на комфорт.


От друга страна, сънят в самолета може да бъде прекалено много и също така да наруши естествения ритъм на тялото. Наличието на твърде много светлина в самолета по време на пътуване също може да повлияе на биологичния часовник. Това е така, защото светлината участва в контрола на това колко мелатонин произвежда тялото.

 

Хормонът мелатонин помага на тялото да се подготви да заспи. Той се освобождава в мозъка през нощта, когато светлината е по-слаба. През деня или когато е светло, тялото забавя производството на мелатонин, което помага на човек да бъде по-буден.


Библиография:
Fowler PM, et al. Greater effect of east vs. west travel on jet-lag, sleep and team-sport performance
Choy M, et al. Jet lag: Current and potential therapies