Децата в предучилищна възраст, които гледат телевизия не повече от един час на ден спят 22 минути повече всяка нощ или почти 2,5 часа на седмица повече от тези, които гледат телевизия повече от един час на ден.

 

Проучването, публикувано в „Sleep Health Journal”, разкрива, че ежедневното гледане на телевизия повлиява качеството и продължителността на съня, които са били измервани от специално устройство, което децата носят на китката си като часовник. Има данни, че децата, които гледат телевизия по-продължително са склонни да спят повече през деня, но това не компенсира нощния сън.


 

Много родители смятат, че телевизията помага на децата да заспят по-бързо. Но всъщност това не е така. Децата, които заспиват гледайки телевизия нямат добър сън.

 

Разнообразна група от 470 деца в предучилищна възраст, участници в проучването носят специалните устройства (актиграфи) в продължение на 16 дни. През това време техните родители попълват въпросници относно тяхното поведение, здраве и детайлно описване колко време на ден детето гледа телевизия.

 

Проучването разкрива, че децата, които редовно гледат телевизия спят значително по-малко от връстниците си, които гледат малко или изобщо не гледат телевизия.

 

Други данни от проучването показват, че децата, които имат телевизор в стаята си спят средно с 30 минути по-малко от децата, в чиито стаи няма телевизор.

 

Резултатите от проучването станаха причина за написване на нови препоръки от световната здравна организация относно гледането на телевизия. Според СЗО децата между 2 и 4 години не бива да прекарват повече от един час на ден пред екрани. А гледането на екрани 1 до 2 часа преди лягане е напълно забранено.

 

Не са редки случаите, в които родителите пускат телевизионни програми на чужд език на децата си, за да свикват с мелодичността на новия език. Според американската академия по педиатрия телевизията може да доведе до разстройство на речта и съня. Вместо това игрите на открито са в пъти по-полезни както за речевото, така и за физическото развитите на децата. Ежедневните игри навън подпомагат за здрав и пълноценен сън.

 

Библиография:

1. Sleep Health Journal